Pagina's

donderdag 28 augustus 2014

Groene kronkels.




Ik weet niet of het nu aan mij ligt maar die eerste dagen van mijn verlof ben ik steeds mijn ritme kwijt en voel ik mij verloren in die massa aan vrije uren.  Thuis loop ik van de slaapkamer naar de keuken en weet niet goed of ik nu eerst die cake zou bakken of starten met het opruimen van mijn werkateliertje.

Ondertussen heb ik het onkruid gewied in de voortuin, deze was op enkele weken tijd uitgegroeid tot een mini -jungle waardoor de haagwinde sierlijk had gewoekerd tussen de roze Mozart-rozen en de Annabella's.  Ook de rode kornoelje, die ik in het voorjaar rijkelijk had gesnoeid stond erbij alsof hij een overdosis aan groeipillen had gekregen.  Gewapend met de snoeischaar knipte ik overhangende takken weg en in al mijn bedrijvigheid knipte ikzelf een stuk uit mijn linkerpink. Deze bloedde zo hevig dat ik het bloed met moeite kon stelpen.  Met een stukje huid minder en een grote pleister rond de kleinste vinger gingen wij weer aan het werk, deze keer wel wat rustiger.  Bij het nemen van enkele foto's van de opgeruimde voortuin, was ik niet tevreden over het resultaat, het bleef toch maar een onoverzichtelijke iets.




Enkele jaren geleden was ik een fervente liefhebber van tuinen met een romantische uitstraling zoals de tuin van de limburgse Dina Deferme.  Haar tuin van enkele  hectaren groot opgedeeld in schilderachtige tuinkamers was voor mij het te volgen voorbeeld.  Met diens verschil dat Dina tuinarchitecte is en enkele mensen in dienst heeft, die net als kabouters alles doen om haar droom te verwezenlijken.  Voor mijn droom waar te maken waren er geen kabouters meer beschikbaar en sta ik er meestal alléén voor en heel soms helpt manlief.  Alhoewel hij zich verdiept heeft in het snoeien, verzorgen en oogsten van zijn boomgaard en wekelijks het maaien van het gras helpt  hij mij soms bij de zwaardere tuinwerken in de bloemenborders.

http://www.deferme.be/index.php/nl/

Eén van Dina's theorieën om een mooie border te bekomen is om de struiken en vaste planten heel dicht naast mekaar te planten, zodanig dat je een mooi bloementapijt verkrijgt waar onkruid geen kans krijgt te groeien.  Nu ja, onkruid vergaat niet en als de kabouters even geen tijd hebben om te wieden dan wordt de border net als een kleuren doorlopen schilderij.



Een plantenverhuis wordt overwogen en ik beslis dat in het najaar een groot deel van de vaste planten uit de voortuin een nieuwe plaats krijgen in de border achteraan het huis.  Met enige spijt neem ik dan afscheid van de romantische tuinideeën en sluit mij aan bij de volgelingen van een praktische en overzichtelijk voortuin.  Hoe die er zal uitzien, weet ik nu nog niet, bladerend in plantentijdschriften en speurend op blogs en internet krijg ik een fictief beeld van de nieuwe voortuin, de droom wordt dan werkelijkheid door 2 vrouwenhanden, waarvan één met een gehavende pink.




"Gardening is an exercise in optimism" 

Liefs
Marieke

8 opmerkingen:

  1. Succes met je speurtocht. Komt vast goed.
    Groetjes Bianca xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je tuin ziet er heel mooi uit,Marieke.
    Maar groot gelijk hoor,dat je het nu toch naar
    je eigen inzicht gaat veranderen...ik begrijp dat de voortuin
    het meest gaat veranderen ?
    Succes.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sterkte met je gewonde pink. Moet je niet even naar de huisarts voor een tetanusprik?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo te merken heb je je tijd goed weten te besteden, al wist even niet waar je het eerst moest zoeken ;-) Soms lijkt iets zo mooi, maar je moet het ook onderhouden en dan is verstandig om een tuinstijl te nemen wat qua tijd en onderhoud bij je past. Komt vast goed! Er is genoeg tuininspiratie te vinden. Ik hoop dat je ondanks het ongelukje met je pink toch een voldaan gevoel hebt bereikt met het op orde brengen van de tuin. Het ziet er erg mooi en netjes uit!
    Nu hopen dat de zon goed doorpiept en er lekker tijdens je verlof van kunt genieten.

    Sterkte met je pink en nog een hele fijne avond!

    Liefs Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Marieke....zo...dan heb je zich echt goed gesneden zeg....en ik moest lachen bij het lezen van jouw post....Het is inderdaad heerlijk om tuinboekjes te bekijken van al die mooie tuinen, maar de werkelijkheid is anders. Een tuin is altijd veel werken. Wij hebben in het voorjaar de tuin bijgehouden, zag er super uit en dat spreek ik over een tuintje....toen kwam die regen en nu ziet het er verschrikkelijk uit...Vorig jaar nieuwe voortuin gemaakt met mooi natuurlijk siergrind maar wel nog borders erin met buxus en pluimhortensia's en aan de andere kant Portugese laurierboompjes....een stuk onderhoud minder...de achtertuin blijft zoals die is maar is aanzienlijk meer onderhoud....succes en beterschap met je pink....lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marieke,
    Oei da's pijnlijk met je pink. Goed van je dat je dan toch direct weer verder ging. Moedig besluit om van je oorspronkelijke tuinplan af te stappen en een soberder, maar werkzamere tuin te maken. Dat zal vast ook nog wel een hele klus zijn...
    Het gaat dan vast ook weer heel mooi worden, maar werk hou je toch in een tuin hoor, of die nou sober is of niet. En dat is ook weer heel leuk natuurlijk want daar doe je het voor. Anders leg je er tegels in en zet je er een tweetal potten in, dan heb je geen werk... Maar dat is niet jouw wens, dat is duidelijk...
    Ik wens je een mooie dag en alvast een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh jee....je pink........
    Hier heb ik het ritme ook nog niet terug.......ha als het al terug komt.....;)
    Zal het aan het weer liggen......?

    Succes met je tuinplan en beterschap met de wond.

    Fijn weekend

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Blogging is the new poetry. I find it wonderful and amazing in many ways.

    BeantwoordenVerwijderen