Pagina's

zondag 17 augustus 2014

Boek versus e-book?



Ik geef toe, ik ben verslaafd aan boeken. Mijn moeder vond mij dikwijls terug in een hoekje van het huis, met een boek op de knieën.  Het begon met de boekjes "Tiny", wat later werden het vooral strips zoals "Suske en Wiske", "Jommeke" en nog veel later boeken met wat meer inhoudelijke bagage.
Mijn voorkeur gaat naar historische romans maar ook verhalen met wat meer spanning zoals deze van Agatha Christie of een Dan Brown vind ik best leuk.




Een boek dat moet je in je handen houden, zo zijn wij toch opgegroeid.  's Avonds in bed nog even een boek lezen en daarna half slapend gooi ik deze naast mijn bed.  De volgende morgen stel ik dan met enige frustatie vast dat het boek net niet openviel, op die bladzijde die ik de avond voordien las.
Ook de trein is een aangename plek om een boek te lezen.  Sommigen beweren dat het lijkt dat ze zo sneller op hun plaats van bestemming komen en het is ook een afleidingsmanoeuvre naar anderen toe om zonder woorden duidelijk te maken van "laat me even met rust".

De dag van vandaag is het hip om boeken te lezen via je iPad, je kan dan boeken gratis of tegen betaling downloaden.  Het heeft toch wel wat voordelen, want lettertypes kunnen aangepast worden, en op reis hoef je geen stapels boeken mee te sleuren in je bagage.  Wel niet vergeten je iPad op te laden, want anders kan je met zo'n ding niet veel meer doen, en zeker niet lezen.

Nu je hoeft perse geen iPad te kopen om elektronische boeken te kunnen lezen, het kan natuurlijk ook via je iPhone of smartphone.  De naam zegt het zelf "slimme telefoon", waarmee je niet alleen je man mee opbelt om te vragen om na zijn werkuren nog een broodje mee te brengen, of nog vlug een vergeten  "gelukkige verjaardag" sms't naar die ene vriendin ginds in het verre Canada.  Je kan er ook inderdaad boeken mee lezen.

Enkele maanden geleden kreeg ik van mijn oudste dochter zo'n smartphone cadeau, dit nadat mijn eigen gsm'tje de pijp aan maarten gaf.  Ik had dat dingetje al jaren in gebruik, kon er uitsluitend mee bellen en sms'en, waarvoor het volgens mijn mening ook voor gemaakt was.  Dochterlief vond dat mama met haar tijd maar eens mee moest, en kocht dus voor mijn verjaardag zo'n slimme telefoon.  Nu ja, slim is ie wel, je kan behalve bellen en sms'en ook nog foto's nemen, een dagboek bijhouden, allerhande interactieve spelletjes spelen, een "to do" lijstje opstellen dit mocht je geheugen het laten afweten, wat af en toe wel eens gebeurd. Nog snel even nieuwsgierig meekijken op Facebook wat de anderen allemaal doen of gedaan hebben en je kan apps downloaden.  Play store is zo'n app waarmee je o.a. boeken kan downloaden.

Je mag dan eerst een aantal bladzijden gratis lezen vooraleer je overgaat tot de uiteindelijk koop ervan.
Dus nam ik de proef op de som en begon met het gratis lezen.  Al vlug trok ik de tekst met duim en wijsvinger wat verder open, want de letters leken als mieren zich te verspreiden over het al te kleine scherm.
Enkele bladzijde hield ik het dapper vol maar zwichtte uiteindelijk en drukte op de toets backspace.
Ik miste de aanwezigheid van mijn trouwe metgezel, de geur van oud papier en lijm, het vasthouden met beide handen van de geplastificeerde kartonnen kaft, het dichtslaan ervan.  Ik denk even terug aan die tijd toen mijn moeder aan mijn bed verhaaltjes voorlas,  hoe ze zelf er haar eigen verhaal bij fantaseerde om het allemaal nog spannender te maken.  Ook de oude plaatjes van de Tiny's, Sus en Wis en C°  dwarrelen door mijn gedachten en ik denk van misschien toch nog maar even te wachten met de aankoop van die iPad.
Ik kijk nu al uit naar een volgende bib bezoek, de leeszaal met zijn loodrechte rijen, de mooi op naam gerangschikte boeken, het maandelijkse praatje met de bibliothecaris en het sjouwen met boeken neem ik er met plezier bij.


Zijn e-books bij jullie al dagelijkse kost of toch een voorkeur voor het lezen in een "echt" boek?  
Ook tips zijn altijd welkom!!



Liefs 
Marieke





13 opmerkingen:

  1. Ik ben nog steeds een trouwe klant van de bibliotheek. Heb zelfs nog nooit een e-book in handen gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee ik ben niet voor de e-books. Lees wel eens een gratis boek op mijn iPad maar er gaat niets boven het vasthouden van een papieren boek, het probleem is echter dat wij graag en veel lezen en ook graag mooie boeken zelf hebben, ons huis dreigt inmiddels dicht te slibben.
    Groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We kunnen elkaar een handje geven Marieke...ook voor mij liever een echt boek.De sfeer van een boek vind ik ook heel belangrijk.
    Ik heb het liefste de hardcover,dus mooi ingebonden,mooie omslag en goed stevig papier.
    Dus voor mij geen E-book.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. E-book al bekeken en leek me best interessant. Tot nu toe alleen gewone boeken gelezen.....maar merendeels ben ik van de tijdschriften....fijne zondag en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik houd me best nog wel veel vast aan oude tradities en zou het heel erg jammer dat de boeken in de toekomt zullen verdwijnen, er is al zoveel veranderd. Misschien wil ik me ook ook niet open stellen voor alles.. precies zoals je omschrijft, gezellig lezen uit een normaal boek!

    Wens je nog een hele fijne dag!
    Liefs Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik knutsel zo een website in elkaar, ben behoorlijk op de digitale snelweg te vinden, maar een boek lees ik toch echt nog altijd in mijn handen, met bladzijden die ik om kan slaan. Heb wel eens getwijfeld over een e-book maar zit op mijn werk al zoveel achter een schermpje dat ik 's avonds liever toch een echt boek heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoe bekend is dat, dat je van je dochter met je tijd mee moet gaan. Dat heb ik hier ook al heel wat keren gehoord haha...
    Ik lees ook alleen maar uit echte boeken hoor, moet er niet aan denken om telkens naar dat scherm te turen... Ik wil duidelijk ook een boek in mijn handen hebben en er een ouderwetse bladwijzer in leggen...
    Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echte boeken !! ..ik geef toe heb in de vakantie een eboek gelezen en vooral sávonds vond ik dat fijn...overdags heb je alleen maar last van het licht......maar wieweet in de winter maanden het is wel goed verlicht nl....fijne avond liefs Ria...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn dat je er weer bent ...
    Fijne dinsdag ... lieve groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zoals ik in een boekenwinkel werk zou ik haast zeggen een ECHT BOEK! Maar ik ben sinds een jaar ook overgestapt op e-Boeken en ik moet zeggen, het scheelt een heleboel kastruimte, stoffen en heel makkelijk meenemen in je tas!
    Groetjes,
    José

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuk artikel. Wij plaatsten een gelijkaardig artikel online, maar kwamen tot een iets andere conclusie. Want... welk type lezer ben je? http://www.boekboek.com/blog/welk-type-lezer-ben-jij/

    Mooi blog, doe zo verder, we delen de link!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. I am extremely impressed along with your writing abilities, Thanks for this great share.

    BeantwoordenVerwijderen