Pagina's

zondag 1 december 2013

Reizen...



Met een glimlach vertelt vriendin R. dat zij maandag het natte grijze België inruilt voor het zonnige Tenerife. Sinds vriendin R. een nieuwe vriend heeft reist zij samen met hem de wereld rond, de ene vakantie volgt de andere in ijl tempo op.  De valies is maar net uitgepakt of daar komt nieuwe vriend weer aandraven met een leuke last-minute.  Vriendin R. vindt dat heen en weer gefladder zalig en vertelt  bij een volgende vriendinnen meeting honderduit over haar verre avonturen.  

Het was voor mij al een hele zoektocht om de eerste passende afbeelding van dit logje op te zoeken in mijn inmiddels toch sterk aangegroeide fotobestand.  Uiteindelijk vond ik er eentje met wuivende palmbomen op een paradijselijk eiland waar ik nooit geweest ben, maar de dochters wel,  want ook zij houden van verre reizen,zei het in een rustiger tempo dan vriendin R.



Ik kan genieten van al deze dromerige zonnige plaatsen, maar dan wel op afstand.  Wat ik hiermee bedoel is dat ik niet zo van reizen hou en bij het tikken van deze zin krijg ik weer dat rare gevoel alsof ik niet normaal ben, want wie houdt er nu niet van wandelen langs een goudgeel strand, het beklimmen van de Machu Picchu of op ontdekking gaan in het land van het Hindoeïsme met zijn uitersten van sloppenwijken tot prachtige paleizen en tempels.



Al deze culturen vind ik boeiend en tientallen boeken heb ik gelezen over de geschiedenis van Egypte, Indiase kunst, de verdwenen beschaving van de Inca's en Maya's tot de stichting van Nieuw-Amsterdam beter nu gekend onder de naam New York.
Maar die drang om er even naartoe te vliegen en te belanden middenin deze verschillende culturen mis ik gewoon, ik hou helemaal niet van uren vliegen, zittend blijvend in een te kleine zetel met naast je een snurkende reisgenoot en misschien ook een beetje de schrik voor het onbekende.  Dagen heb ik nodig om even terug mijn eigen "ik" te zijn en geloof mij dit is vermoeiender dan het reizen zelf.



Toch verlaat ik zo nu en dan eens mijn vertrouwde nest en ruil ik gretig ons klein belgenland in voor het  land van " le vin et du boursin",  kan ik uren wandelen langs de Amsterdamse grachten of voel ik mij klein tussen de zuilen van een oude Romeinse tempel.  
Maar dan plots is er die drang weer, die roep van thuis en wil ik de geur opsnuiven van mijn tuin, spelend met onze 4 poezen of liggend in de zetel een boek lezen, met op de achtergrond de zachte tonen van een gekend deuntje.
Ondertussen vliegt daarboven vriendin R. samen met vriend en reiskoffer voor de zoveelste keer naar een andere bestemming en geniet ik van "mijn wereldje" en wacht met enige nieuwsgierigheid naar haar volgend reisverhaal...




Domus dulcis domus
Home sweet home
Oost, west thuis best
Liefs,
Marieke

11 opmerkingen:

  1. Hallo Marieke,
    Ik kan het me helemaal voorstellen hoor. Wij zijn samen al naar heel wat landen afgereisd in de zeven jaren die we samen zijn. Maar niets is zo heerlijk als thuis zijn. Heel ver weg willen we niet meer. Hooguit twee uurtjes in het vliegtuig vind ik nu ver genoeg. En het altijd weer heerlijk om thuis te komen...
    Ik wens je een heerlijke zondag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik houd al helemaal niet van vliegen...dus een verre bestemming zit er voor mijn niet in, en dat hoeft voor mij ook helemaal niet.
    Ik ga veel liever een weekje naar Vlieland...dan te liggen bakken op een of ander tropisch paradijs.
    Maar eerlijk gezegd ben ik het liefst thuis....dus ik snap je helemaal.
    fijne Zondag.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel herkenbaar. Ik ben ook het liefste gewoon thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reizen naar exotische oorden moet bij je passen, helaas past het ook niet bij mij ook al zie ik de charme van deze vakanties wel, home sweet home is voor mij heerlijk.

    Fijne zondag en lieve groet,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zoals je het leven van je vriendin beschrijft,dat zou ik ook nogal chaotisch en vermoeiend vinden.
    Af en toe even weg,dat is inderdaad erg leuk.
    Maar...oost west,thuis best.
    Ik kan het heel goed begrijpen.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig al die mooie en exotische landen ,maar nee niets voor mij/ons.Wij zijn gewoon het liefst thuis .
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik begrijp je, ik heb ook helemaal geen behoefte aan die hele verre reizen, al zijn er delen in de wereld die zeer indrukwekkend zijn om ze met eigen ogen te zien. Ik wil ook nooit lang weg. Thuis is prima en als we het daar naar onze zin hebben, is dat mijns inziens toch het belangrijkste!
    Lieve groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ieder zijn ding! Zelf ga ik graag op vakantie, maar toch is thuiskomen na elke vakantie ook weer een feest.

    Fijne avond. X

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vakanties vind ik heerlijk, maar ben vooral héél graag thuis :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een heerlijk herkenbaar verhaal weer, dat heb ik met al jouw verhalen trouwens, ik lees ze graag!
    Ik heb zelfs nog nooit gevlogen en heb daar ook helemaal geen behoefte aan!
    Laat mij maar lekker toeren naar Engeland of Duitsland en ook zwitserland vind ik prachtig zolang het maar geen hectisch druk gebeuren is met veel groen of mooie bergen.
    Ik ben al dankbaar als ons dat 1 keer per jaar gaat lukken en verder ben ik ook heel graag gewoon lekker thuis ...bel uit, luiken dicht heerlijk rustig genieten en freubelen.
    Fijne sinterklaas week
    Liefs Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo heeft ieder zijn eigen invulling en behoefte van wel of niet reizen,en dat mag....niks moet.


    Zie het vaker in mijn omgeving.....bij nieuwe setjes zoals wij ze noemen, alles nieuw,leuk,lief en aardig,welke leeftijd ze nou ook hebben....het lijkt of ze weer 18 zijn en alles opnieuw willen ontdekken in de wereld.
    Vaak is het leven in hun vorige relatie een sleur geworden elke dag hetzelfde....jaar in....jaar uit.....de rek is eruit en de spanning eraf....
    Wel is er een andere spanning....menig keer om te snijden....de een wenst de ander naar het einde van de wereld met een enkele reis......en niet om op vakantie te gaan.
    De relatie is niet voor niks verbroken.
    Wil niet beweren dat het bij vriendin R zo verlopen is, maar jij schrijft over nieuwe vriend, dus was er in mijn optiek een oude/vorige.
    Laat ze heerlijk samen genieten van het leven nu het nog kan,zolang jij maar niet mee hoeft omdat reizen niet op jou verlanglijstje staat.

    Ik reis heel graag en heb in mijn leven al menige kilometer afgelegd in het vliegtuig(waar het trouwens onverstandig is en ongezond om uren te blijven zitten,je moet optijd wat bewegen en lopen),de auto, bus en trein,ver weg en dichtbij huis en dat alles samen met mijn echtgenoot al meer dan 50 jaar,we hebben samen veel gezien,we hebben samen genoten,we zouden het beide niet hebben willen missen.

    Maar we zijn ook graag samen thuis,heel graag zelfs, en gaan ook graag ieder onze eigen weg wanneer dat zo uitkomt.
    En ik kan je verzekeren het is nog elke dag leuk en spannend.....thuis en in verre landen.

    Ik wens jou nog veel aangename uren,dagen,maanden,jaren in je zetel en wanneer de behoefte daar is op reis!!!
    Lieve groet,Ger





    BeantwoordenVerwijderen