Pagina's

vrijdag 25 oktober 2013

Souvenir...de Provence!!



In ons klein belgenland regent het pijpenstelen, al mijmerend denk ik terug aan de zonnige dagen.  Wat een prachtige zomer hebben wij hier gehad en zoals elke zomer heb ik weer wat quality time doorgebracht met dochter Victoria.  Deze keer zochten wij het iets verder dan België of Nederland, snel even met de TGV (5 uur) van Brussel naar Aix.  



Het ontdekken van de marktjes op de Cours Mirabeau, een lange lommerrijke avenue met een omvangrijke geschiedenis en veel fonteinen, en waar ontspannen toeristen tussen zwierige mademoisellen rondwandelen, en dan even pauzeren op het terras van één van de vele gezellige cafés.  




Een ontmoeting met Cezanne is niet te vermijden, want een groot deel van zijn leven bracht deze kunstenaar door in Aix.  In het atelier des Lauvres schilderde hij zijn gekende "les grandes baigneuses", erotiek avant la lettre,  die destijds de krantenkoppen haalden met de nodige heisa er rond.  
Op een uitstapje konden wij bij de Col des Portes de pracht bewonderen van de Sainte Victoire, een berg die meerdere malen voorkomt op de schilderijen van Cezanne en die naarmate de dag verstrijkt andere kleurschakeringen krijgt.  




In het haventje van het overdrukke Cassis in gezelschap van een oud maar boeiend Engels paartje de boot op richting "les Calanques".  Het zijn diep uitgesneden valleien met steil oplopende witte kalkstenen wanden die oprijzen in het blauwe water en je waant je even in het paradijs.  Liever hadden wij deze Calanques bewandeld, maar daarvoor hadden wij geen tijd meer over.  Het staat alvast op onze agenda om deze paradijselijke omgeving nogmaals te verkennen maar dan wel te voet.




Je kan niet voorbij de lange uitgestrekte wijnvelden van het alom gekende "Château Neuf du Pâpe"  en daar hoort natuurlijk een wijnproeverij bij,  wij nippen profijtelijk van het kostbare goedje en dat smaakt naar nog, en dus vragen wij even bedeesd naar de prijs ervan en verslikken ons bijna in het dure natje.  Toch maar beslist dat het blijft bij het proeven en enkele uren later genieten wij bij het eten van een even lekkere "côtes de Provence" maar deze is wel stukken economischer voor onze porte-monnaie (geldbeugel).  




Onder het onophoudelijk gesnerp van de cicades, bezoeken wij de oude middeleeuwse stad Avignon, met zijn majestueuze Palais des Pâpes, het verblijf der pauzen gedurende het groot Westers Schisma(scheuring binnen de roomse kerk)  waarin pauzen en tegenpauzen elkaar tegenwerken en deze laatsten hun toevlucht zoeken in Avignon.




Bij het verlaten van deze prachtige oude stad ziet je de bekende "pont d'Avignon" met al zijn legendes en vooral het gekende volksliedje "sur le pont d'Avignon on y danse..."
Het Avignon van vandaag is vooral in de zomer het mekka voor allerhande artiesten en het theaterfestival van Avignon is één van de oudste en beroemdste ter wereld en lokt elk jaar duizenden bezoekers.




Nog even pootje baden aan de Pont de Gard, een Romeinse aquaduct dat diende als watervoorziening tussen de steden Uzés en Nimes en dit monument behoort nu tot ons werelderfgoed (Unesco).




En om het op zijn provencaals af te sluiten krijgen jullie nog een extraatje , dit heerlijke en gemakkelijk recept voor een provencaalse anchoiade, dit is een pittige, vissige maar overheerlijke puree van fijngestampte ansjovis, knoflook en olijfolie.  

Ansjovis uit blik kan misschien wat te zout zijn, in dat geval voor gebruik 10 minuten weken in een mengsel van water en melk.  

Doe de ansjovis (100g) samen met de teentjes knoflook (4) (de hoeveelheid teentjes hangt af van je eigen knoflookbestendigheid), 1/2 dl citroensap en flink wat gemalen peper in een vijzel en plet het geheel tot een pasta.  Roer er dan de olijfolie onder tot men een smeuïge massa heeft.
Smeer deze anchoiade uit op een sneetje geroosterd brood of eventueel als dip te gebruiken bij rauwe groentjes.  





Bon appétit
Marieke
       

14 opmerkingen:

  1. Een heerlijke post waar ik zo van geniet,
    doet me denken aan mijn zomervakantie ook in Frankrijk, zalig!
    Eerst de winter door en dan terug beginnen dromen van vakantie!
    Een fijn weekend, lieve groetjes, Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een prachtig logje dat bol staat van de wetenswaardigheden. Geweldig. Dankjewel, Marieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie post hoor...met een heerlijk einde...fijn weekend...liefs Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Marieke,
    Wat een heerlijke terugblik op een prachtige vakantie zeg... Ik heb heerlijk meegenoten. En dan ook nog een receptje van deze anchoiade... het lijkt me heerlijk. Ga ik echt een keer maken hoor... lekker ook op een toastje denk ik...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt ons heerlijk laten meegenieten,Marieke.
    En leuk,om de bijzonderheden te lezen.
    En het recept lijkt me erg lekker.

    Fijn weekend
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik word helemaal vrolijk van zo'n zonnige franse post, genieten. Als klap op de vuurpijl nog dat lekkere anchoiade recept. Ik schrijf het gelijk over, bedankt.
    Groetjes en een fijn weekend,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel voor het meenemen van ons op je vakantietoer. Heel mooi!
    Een heerlijk recept als toegift. Lijkt me heerlijk.
    Fijne zondag Marieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het was net of ik even op vakantie was...ik kan me voorstellen dat je in Aix weer even genoten hebt.
    Mooie foto's van een mooie plaats.

    Fijne Zondag,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Marieke,
    Dank je wel voor je lieve reactie op mijn blogpost.....
    Wat een prachtige foto's staan hier!
    Mooi reisverslag en een heerlijk recept..dank je wel!

    Fijne dag
    Lieve groetjes, Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijke vakantie....ik ben dol op La France! Vorig jaar waren wij bij de Pont de Gard....zijn we zelfs nog onderdoor gevaren met de Kayak!
    Fijne avond!
    X Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tijdens een stormachtige dag als vandaag is het heerlijk om even terug te denken aan een zonovergoten vakantie... prachtige foto's!

    Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Brilliant things to them that's alive, cheers Marieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Marieke we kunnen wel dadeltakken naar je opsturen hoor.....alleen verzenden naar Belgie kost € 13,50 voor twee takken...de takken kosten € 10 p st......groetjesss Ria..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hey Marieke, ik wilde je even komen bedanken voor je reactie bij mij en heb ook hier even bijgelezen want ik sta vreselijk achter met bloggen. Deze post is heerlijk en brengt ook mij meteen in gedachten terug naar onze vakantie in Frankrijk, wat een heerlijk land is het toch hè :)
    Lieve groetjes, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen