Pagina's

zondag 30 december 2012

Gone with the wind...but not forgotten






Kerst is  voorbij, de pakjes onder de kerstboom zijn uitgepakt, het mooie inpakpapier is deels gerecupereerd en het andere deel bevindt zich in de grote papierbak.  Zoals elk jaar en volgens onze familietraditie  worden de kleurige geschenkjes opengemaakt met kerstdag.  Toen onze dochters nog kleine meisjes waren, was het altijd een weddenschap wie nu als eerste het voor hen bestemde pakje mocht openen, het was telkens weer raden welk pakje voor wie  was.  Zelfs nu de kinderen geen kinderen meer zijn, maar volwassen vrouwen staan zij erop om kerstdag bij ons thuis door te brengen.  Ook dit jaar was het een prettige bedoening, na een glaasje champagne met wat hapjes nodigde de rood versierde kerstboom ons uit om hem te bevrijden van de vele pakjes.   Bij het openen van mijn kadootjes vond ik het boek Vintage van Nina Hartmann, alsook kleine klussen voor dummies (is echt wel nodig nu ik vaak alléén thuis ben), een ecologisch pakketje voor het zelf maken van kaarsen, een joggingbroek en een dvd met de allerlaatste film van Woody Allen "Midnight in Paris".

Ik ben gek op films met "body",   maar ook kan ik lekker wegzwijmelen van oude klassiekers zoals Breakfast  at Tiffany's,  Casablanca, Cat on a hot tin roof, The wizard of Oz maar één van de "the old must seen movies" is toch wel Gone with the wind.


Film is gebaseerd op het boek van Margaret Mitchell, oorspronkelijk stond deze gekend als een keukenmeidenroman maar werd door zovele Amerikanen gelezen dat het binnen de kortst tijd in de bestsellerlijst stond.  De filmreus MGM kocht de rechten van het boek op en zou het vervolgens verfilmen. In 1938 werd bekend gemaakt wie de hoofdrollen zouden gaan spelen. Clark Gable was met veel moeite binnengehaald voor de rol van Rhett Butler. Het wachten was op de degene die de rol van Scarlet O’Hara zou gaan spelen, het werd de Britse Vivien Leigh die de uiteindelijke rol kreeg. De film zou 4 miljoen dollar gaan kosten en was voor die tijd een enorm bedrag.



Het verhaal begint bij aanvang van de burgeroorlog op het landgoed Tara.  Scarlett is een mooie jonge vrouw met een krachtig karakter die verliefd is op Ashley, doch deze trouwt met de wat saaie Melanie.  Uit wraak trouwt Scarlett met de broer van Ashley, maar deze sneuvelt op het slagveld.  Maar treuren doet zij echt niet lang en zij ontmoet de knappe levensgenieter Rhett waarmee zij constant een liefde/haatverhouding heeft.  Hij weet van de liefde die Scarlett koestert voor Ashley en blijft afstand houden.


Kort daarna loopt alles mis, er vallen veel doden, Atlanta staat in brand en haar geliefde landgoed Tara wordt geplunderd.
Scarlett blijft echter verliefd op haar jeugdliefde Ashley, maar hij wijst haar af en om hem uiteindelijk een loer te draaien trouwt ze met de knappe Rhett.  Na de dood van haar vader, het dodelijk ongeluk van haar kind en dan nog het vertrek van Rhett beseft ze pas wat zij allemaal heeft aangericht.  Ze beseft echter te laat, dat ze echt is gaan houden van Rhett.





Een opwindend liefdesverhaal ten tijde van de burgeroorlog maar ook de afschaffing van de slavernij komt aan bod.


Het script bevat talloze beroemde uitspraken, waarvan Clark Gable's "Frankly, my dear, I don't give a damn" nog wel één van de allerbekendste is geworden.



Sommige bekritiseren deze film als "te" zoet, zielig en te veel soaptoestanden, vergeleken met de huidige movies zal dit inderdaad zo wel zijn.  Toch bij het kijken van oude films moet je je fantasie gebruiken en teruggaan in de tijdsgeest van toen... nou ja dit is dan ook weer niet aan iedereen gegeven. Nu ondanks alle kritiek blijf ik dit een mooie film vinden en kan ik niet alléén genieten van het verhaal, maar ook van de prachtige decors en kostuums.





en net als elke film of boek is er hier ook een moraalles aan verbonden  :

                                       "je beseft pas wat je hebt gehad ... als je het kwijt bent..."

Liefs Marieke


14 opmerkingen:

  1. Heel leuk en bedankt voor je samenvatting van deze prachtige nostalgische film. Ik heb Gone with te Wind, al veel gezien, maar toch blijft het keer op keer spannend om naar te kijken!
    Ik wens jou en je familie een fijn eindejaar en een vreugdevol begin, liefs Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Terug in de tijd....en wat voor tijd....geweldig....ik heb genoten....dankjewel!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, deze film vind ik ook geweldig en heb ik meerdere keren gezien, het boek heb ik ook. Je hebt er een leuk stukje over geschreven, je blijft er van genieten. Wens je een gezellige jaarwisseling en een gezond en goed 2013 toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh zalig. Ik heb genoten van het boek en de film. Mooi logje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Marieke,
    Ik heb, heel lang geleden, deze film gezien en vond hem toen al prachtig. Jaren later heb ik het boek gelezen en dat was nog mooier dan de film. Als ik nu de film weer zou zien, zou ik hem nog steeds mooi vinden. Ik kan er wel doorheen kijken, en niet vergelijken met hoe men nu een film zou maken... Dat superromantische heeft wel wat vind ik...
    Ik wens je een heel mooie jaarwisseling en een heerlijk, gezond 2013,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijke post...echt de tijd van het jaar om oude films te kijken......liefs van mij....fijne jaarwisseling...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O, dit is een film die je juist met deze dagen kijkt...heerlijk toch..even zwijmelen.
    Je hebt heerlijke dagen doorgebracht met je dochters...een feest!!!
    Ik wens je alle goeds voor 2013.

    Een lieve groet,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk die oude films!
    Die oude romantiek vind je in de huidige films niet meer terug!
    Een hele fijne jaarwisseling en tot volgend jaar!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja,ik heb de film ook op DVD.
    Prachtig,de kleuren en de kostuums,ik houd er
    wel van,al is het misschien wel erg romantisch allemaal.
    Maar dat past zo bij die tijd.
    Prachtig.

    Ik wens je een fijne jaarwisseling en een goed en gezond 2013.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn allermooiste wensen voor 2013...♥

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo vriend, ik hield van al het nieuws van uw blog, hier niet wat tijd doorbrengen, heb ik genoten van alles, ga naar mijn blog en laat een reactie achter als je van wat je vindt, beijokas
    http://www.titacarre.com
    http://agulhaetricot.com/
    http://lamaisoncarre.blogspot.com.br/

    BeantwoordenVerwijderen
  12. OOohh jij hebt een goede film keuze:) ...de kostuums alleen al...
    Enne, sorry voor het late antwoord, maar de roos Claire Renaissance is inderdaad doorbloeiend...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gezellig die familietraditie rond de kerstboom!
    Ik vind die film ook prachtig hoor en met kerst hoort er the sound of music en sissi ook bij, laat ons maar lekker nostalgisch zwijmelen hoor.
    Ik wens jullie een gezellig, creatief en vooral gezond 2013 toe!
    Lieve groet Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Vaak zo waar...de kunst is om te zien wat je hebt en koester dit....
    Heb de film nog nooit gezien maar hij lijkt me super. Heb hier met kerst een Sisi film gezien, heb 'm al zo vaak gezien maar hij blijft mooi en het is het ultieme kerst gevoel.

    Fijne dag

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen