Pagina's

zondag 9 december 2012

Een familieverhaal...


Eindelijk de kartonnen kerstdozen van de zolder gehaald, alléén deze met rode kerstversiering, want dit jaar wordt het ten huize Marieke een rode kerst.  Heeft niets te maken met politieke voorkeuren, maar zoals ik reeds eerder vertelde vindt je op onze zolder "slechts" 2 soorten kerstversiering.  Twee dozen met traditioneel rood en 2 dozen met zilverwitte kerstspulletjes.  Neutraal staat de kerststal, zo'n 30 jaar geleden werd deze  geknutseld door manlief, een eenvoudig maar mooi houten schuurtje en gehuisvest door afschuwelijke plastieken personages.




 Al jaren ben ik op zoek op plaatselijke kerstmarkten naar vintage kerstfiguurtjes.  De kerststal is een bescheiden schuurtje en dus geen riant landhuis, de figuurtjes dienen dan ook klein te zijn en ook hun uitstraling vind ik belangrijk.  Zo'n chagrijnige Jozef of een debiel herdertje vind ik maar niets, komt daarbij ook nog de prijs.  Als ik dan zo'n figuurtje leuk vind, dan is de vraagprijs zo hoog dat je je afvraagt hoe het mogelijk is dat de verkoper zo'n bedrag over de lippen krijgt, zonder rood te worden tot achter de oren.  Neemt niet weg dat elk jaar opnieuw de kerststal erbij hoort met de plastieken figuurtjes.  Maar opgeven doe ik niet, de volhouder wint en ooit vind ik die kleine mannetjes die perfect passen in het klein bescheiden stalletje.







Ook de grote serviezen kast werd gepimpt en kreeg een rood kersttintje mee.


De langverwachte schouwmantel krijgt eveneens een rode gloed zelfs zonder vuur straalt ze warmte en gezelligheid uit.  Ik heb jaren geduldig gewacht op dit bouwwerkje in Franse steen, het leek wel een beetje zoals wachten op Godot met dat verschil dat de schouwmantel wel kwam en ik er nu echt kan van genieten.




Ook dit jaar verwachten wij  vele kerstkaartjes van familie en vrienden met gedichten en spreuken die ons warmte, vriendschap en goede gezondheid wensen.  In afwachting hiervan prijkt er op het wenshart een oude postkaart van mijn grootvader, als éénjarige baby.  Een mooie herinnering en een treurig familieverhaal, want ooit waren mijn overgrootouders gekende brouwers in Brussel.  Zij waren welstellend en leefden in luxe en weelde, personeel, feesten en plezier het was voor hun gekend terrein.  Maar het sprookje kon niet blijven duren en door wanbeheer van mijn overgrootvader ging de zaak op de fles, en werd om de hoge schuldenlast te vergoeden het prachtige huis met meubels en al openbaar verkocht voor een habbekrats.  Een les voor het nageslacht, en de postkaart is één van de weinig overblijvende herinneringen aan dit sprookje dat eindigde op een nachtmerrie.



De kerstsfeer omringt je als een draaikolk, je kan er niet van onderuit.  Aan de voordeur hangen alvast de mini schaatsen die ik voor 2 euro vond in de kringloopwinkel.



Wat zou overgrootvader zaliger hiervan denken...zijn achterkleindochter al snuffelend in de afgedankte spulletjes van anderen...maar een oud Vlaams spreekwoord geeft een antwoord hierop :  "Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd"  - nietwaar overgrootpapa....




                                                       Liefs Marieke


17 opmerkingen:

  1. Dat ziet er al gezellig uit! Ook ik vond een paar schaatsen bij de kringloop, leuk om mee te decoreren...

    Groeten, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met jou witte interieur zullen de rode kerst kleuren mooi te combineren zijn, het ziet er allemaal best gezellig uit!
    En met de schaatsen is het helemaal compleet!
    Liefs en nog een gezellige avond, Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er prachtig uit bij jou. Echte kerstsfeer. Wat een triest familieverhaal. Waren je overgrootouders erg bitter na hun verlies?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet er gezellig uit hoor Greet ...heerlijk het kerst gefreubel....liefs van mij...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi hoor je kersthuis, ik moet nog beginnen.
    Wat een verhaal over je overgrootopa!
    Gelukkig ben jij wat anders ingesteld, prachtig de schaatsjes van de kringloop!
    Fijne sfeervolle week!
    Liefs Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Juist leuk die schaatsjes en dat ze van de kringloop komen, staat er toch niet op?!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja.....de oude gipsen nostalgische kerststal beeldjes zijn al jaren een geliefd collector's item.....en dat drijft de prijs omhoog...

    Ik had een overgrootvader en heb zijn complete oude kerststal beeldjes uit de jaren '20 nog,en had ook nog eens het geluk dat ik jaren geleden op een rommelmarkt onder de kraam in een oude margarine doos 'n hele oude kerststalgroep in krantenpapier tegen kwam,het was 30 graden en ik denk dat de verkoper geen zin had om die beeldjes 's avonds weer mee naar huis te nemen,dus voor 15 gulden nam ik de hele doos mee naar huis.
    Ik zal als oma beide groepen goed bewaren in de hoop dat onze 2 kleinkinderen wanneer ze straks op hun eigen wonen er blij mee zijn.

    Maar jij hebt er wel al een sfeervol Kersthuis van gemaakt en je hebt een leuk koopje met die oude schaatsjes,wie weet..... loopt er over jaren een mopperende grote dochter ergens door het huis met de woorden....goh mama hoe kon je nou zó dom zijn om mijn schaatsjes naar de kringloop te brengen.....:-((.....dat vergeef ik je nooit meer.

    Fijne (blog)week en succes met je zoektocht!!!
    Lieve groeten,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is het gezellig bij je! En wat een leuk familie verhaal!
    Wat minder dat het zo heeft moeten lopen!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi versiert Marieke en wat mooi gezegt............fijne dag nog.....groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ziet je huis er gezellig uit .Ik wil toch ook weer eens een traditionele boom met rood en groen .Voor nu ga ik nog voor wit zilver en een heel klein beetje zachtroze.Je familie verhaal eindigd helaas niet erg goed .Fijne week
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Marieke,
    Wat gezellig zeg, met dat rood erbij.. Kun je geen kerstfiguurtjes vinden in de kringloop? Misschien niet dit jaar, maar wellicht gelijk NA de kerst? Dan wordt er vast wel weer het een en ander weggedaan...
    Fijne nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Rood is helemaal mijn kleur....en niet alleen tijdens de kerst! Mijn vader heeft onze kerstgroep geschilderd......ik ben er nog altijd blij mee!
    Liefs van Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi geschreven,Marieke.
    Ik heb de kerstgroep van mijn ouders.
    Toen ik drie jaar was,heeft mijn vader het gekocht.
    En ik koester deze beeldjes.

    Zo'n beeldengroep is inderdaad aan de prijzige kant.
    Bij ons in het tuincentrum heb ik ze zien staan.
    Wel heel erg mooi trouwens.

    Lief,die oude foto van je grootvader.
    Met een bijzonder verhaal.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ben een beetje laat met blogposts kijken. Ik heb genoten van je goeie verhaal. Ik vind rode kerstballen ook altijd nog erg mooi en weet elk jaar niet welke ik zal gebruiken. De kerstspullen heb ik vanmiddag pas van de zolder gehaald, dus morgen komt de kerstboom binnen. Leuk dat zelfgemaakte kerststalletje, ik heb ook een zelfgemaakte stal met houten figuurtjes.
    Fijn weekend, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve Marieke,

    Een sfeervolle kerst .....
    Fijne feestdagen, geniet!

    Liefs,
    Yet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hele fijne kerstdagen en een gezond en gelukkig 2013.
    En wie weet vind je je kerstfiguurtjes dan :-)
    Groetjes Marjon

    BeantwoordenVerwijderen