Pagina's

zondag 11 november 2012

In naam van de rode roos...



Mijn moeder was dol op rode rozen, wel rode...neen geen witte, roze of welke kleur dan ook alléén en uitsluitend rode rozen.  Zij plande deze rode rozenstruiken in het kleine tuintje dat grensde aan ons huis.  Rode fluweelachtige bloemen met harde stekelige doornen kwamen elk jaar tot bloei.  Knippen mocht niet, maar ruiken wel en als kind vond ik het zalig van die geur op te nemen en ervan te genieten en wat vond ik ze mooi.  Heel soms knipte ik er eentje af en plaatste deze in een klein vaasje op mijn nachttafeltje.  Als moeder dit opmerkte, meestal bij  een bezoek aan mijn kamer dan keek ze boos.  Zij had van die donkere zwarte kijkers en als kind had ik genoeg aan één oogopslag om te begrijpen dat dit niet mocht. Rozen hoorden buiten in de tuin en niet in een vaasje op mijn nachttafeltje...tot vandaag breng ik elk jaar naar haar graf  een kransje met ... rode rozen...



Rozen bestaan al duizenden jaren, in de graven van de farao's werden  rozen gevonden.  In het oude China vond je kilometer lange rozenvelden, in de keizerlijke bibliotheek stonden toen al meer dan 500 werken over rozenteelt.  Het lievelingskostje van keizer Nero was niets anders dan rozenpudding.
Het verbaast zeker niet dat de roos die bij de Romeinen zo'n voorname rol speelde, door het Christendom werd vergruisd en als symbool stond voor verkwisting en overdaad.





Traditie getrouw gaf een jongen zijn meisje een rode roos als blijk van zijn diepe ware gevoelens voor haar.

De roos wordt ook vereerd voor haar mystieke hoedanigheden en in de Middeleeuwen  werden de zacht geurende bloemen van Rosa Rubiginosa  gebruikt om heksen te weren.
Ook is zij de grondstof voor cosmetica en parfums maar ook in zoetige gerechten vindt je haar terug.




Dit rozenrecept stamt uit de Napolitaanse kloosters.  het werd voor het eerst vermeld in 1540 ter gelegenheid van het feest van de roos.  Het proberen waard want het is molte buone!!



Torte di roze/ricotta  :
3 eieren - 300 gr ricotta - 200 gr suiker -1 glas melk - 400 gr bloem - geraspte schil van een citroen - de rozenblaadjes van 2 (onbespoten)rozen - 5 blaadjes munt - 1 glaasje zoete likeur - aardbeien - slagroom - cognac - citroensap

Bereiding :
Klop de eieren los en voeg de ricotta toe met de suiker, melk en de gezeefde bloem.  Meng goed dooreen.  Voeg dan de geraspte citroenschil toe met de rozenblaadjes (houd er enkele over voor de versiering) en de fijngesneden muntblaadjes.   Bewerk het deeg en voeg de likeur toe.
Giet het deeg in een bakvorm en bak 40 minuten in een matig verwarmde oven.  Laat afkoelen.
Snijd het gebak in twee en bedek de onderste helft met de slagroom, aardbeien, wat citroensap en een beetje cognac.
Leg de bovenste schijf er terug op en versier met slagroom en de rozenblaadjes.  Zet enkele uren in de koelkast.



Ook schrijvers en dichters bewierookten de roos als vrouwelijk, mooi ...gevaarlijk en listig.

Mignonne, allons voir si la rose
Qui ce matin avoit desclose
Sa robe de pourpre au Soleil,
A point perdu ceste vesprée
Les plis de sa robe pourprée,
Et son teint au vostre pareil.
  Pierre de Ronsard


Ook schilders vonden inspiratie in de pracht van de rode roos :


Ook voor  bloemstukjes is de roos een dankbare bloem die prachtig invult en
ook gedroogd behoudt zij haar mystieke schoonheid.




Wat ook een leuk boek is over rozen, passie en tevens een unieke culinaire roman is Rode Rozen en Tortilla's van Laura Esquivel :

Een magisch verhaal over een verboden hartstochtelijk liefde maar is tevens een unieke culinaire roman met boordevol lekkerbekkende recepten.  Het is een boek met veel symboliek en je leest het zo in één ruk uit...


En bij zo'n spannend boek hoort dan een lekkere rozenbottelthee en je bent tevens meteen bestand tegen wind, kou en regen...





Liefs
Marieke

20 opmerkingen:

  1. Wat heb ik nu veel geleerd over de Roos.
    De Koningin der Bloemen en ook één van mijn lievelingsbloemen.
    Wat lief het kransje rode Rozen dat je naar je moeders rustplaats brengt, zij zou vast glimlachen als zij dit zag Marieke.
    Fijne week en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele leuk post over de roos en wat een fijn gebaar naar je overleden moeder toe.....rozen zijn ook mijn favoriete bloemen en af en toe neem ik zelfs rode.......lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het toeval moet lukken, want ik heb vandaag ook rode rozen in
    huis gefotografeerd. Je ziet ze wel in de toekomst op mijn blog.
    Jouw rozenverhaal is interessant, bedankt voor het recept.
    Nog een fijne avond, groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtig verhaal achter deze prachtige bloem...

    Fijne avond

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk blog.Rozen zijn absoluut mijn favorite bloemen .In huis meestal wit of pastelkleuren .Maar soms wil ik dan opeens de mooie rode en wat zijn ze prachtig!!
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een schitterende ode aan de roos. Knap samengesteld.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weer een mooie geschiedenisles, Marieke. Ik heb een zwak voor van die kleine roosjes. Maar je hebt gelijk hoor. Die grote, rode fluweelachtige zijn ook prachtig!!
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie rozenpost....wat lief dat je nu de rode rozen naar de rustplaats van je moeder brengt.
    lieve groetjes, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ......Zeg het met bloemen.....in dit geval met rozen.

    Ben nooit dol geweest op rozen die je bij bloemist koopt met rechte stelen,die staan mij te statig in de vaas.
    Geef mij maar de rozen uit de tuin, gevuldbloemige en theehybriden met hun heerlijke geur.
    Ze hangen altijd op een natuurlijke en speelse wijze in vaas en kan.
    Wij hadden vroeger thuis aan het keukenraam over de breedte van het buitenplaatsje een rozenboog met heerlijk geurende rozen en in de vroege morgen knipte ons moeder vaak 'n boeketje, wikkelde die in vochtige krant en mijn zusje en ik mochten die dan mee naar school nemen,en dan mochten wij met de nonnen mee de trap op in het schoolgebouw waar het beeld van Maria stond en de rozen daar neerzetten op de hoge bloementafeltjes en kregen dan een prentje met mooie afbeelding van Maria met Kindje Jezus,je weet wel.....van die plaatjes die nu in de mode zijn bij JDL.

    Lief gebaar om je moeder te eren met rozen, waar zij bij leven zó zuinig op was dat jij ze niet mocht plukken....

    Bedankt voor deze mooie rozenpost met veel informatie!!!

    Fijne (blog)week en lieve groeten,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Weer heel mooi geschreven,Marieke.
    En ik had rode rozen in mijn bruidsboeket.
    Omdat ik zo van rood houd.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Marieke,
    Wat een heerlijke rozenpost. Al die weetjes over rozen en die prachtige foto´s en illustraties erbij.. Heerlijk om te zien en te lezen.
    Wat fijn dat je je mama nog steeds kunt eren met zo´n mooie bos rode rozen...
    Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Rozen..ze blijven spreken tot de verbeelding maar mooi zijn ze!Voor welke gelegenheid dan ook! mooie post! groeten, Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige ode voor een geweldige bloem. Daar blijf je van genieten.
    Fijne week en groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  14. O wat was dit genieten! Een prachtige rozenpost en de herinneringen aan je moeder met haar rode rozen is zeer speciaal. Je verhaal, de foto´s, het gedicht en het recept. Dit is echt waar ik voor blog.
    Het boekje Rode Rozen en Tortilla´s heb ik ook, grappig.
    Groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie rozenpost, Marieke! Het is ook een prachtige bloem....ook mijn favoriete kleur: rood!
    Fijne avond en liefs van Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik kan me die blik van je moeder helemaal voorstellen; mijn vader was allesbehalve streng ... maar kom niet aan zijn tuin :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een bijzondere rozen post!
    Ik geniet ervan .....

    Fijn weekend!

    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een mooie rozenpost gevuld met dierbare herinneringen.

    Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een prachtige post over de rode roos, die voor jou nog eens dierbare herinneringen oproepen.
    Nog een fijne avond groetjes Nelly

    BeantwoordenVerwijderen