Pagina's

vrijdag 5 oktober 2012

Pompoenenvrouwtje


Bij één van mijn laatste bezoeken in de kringloopwinkel, zag ik in een oude kartonnen doos een verzameling aan landen popjes.  Iedereen kent ze wel, die kleine figuurtjes met een kanten schortje waar de naam van het land op vermeld staat en die wij allen kregen van opa, oma of tantes die een overtocht waagden over de grenzen van hun eigen land.

Ook mijn zusje en ik kregen van opa bida telkens als hij terug kwam van een reisje Zwarte Woud of Tirol zo'n landenpoppetje cadeau.   Lange jaren pronkten deze kleine dingetjes in hun oorspronkelijke plastieken doosjes op een rek boven ons bed.  Naarmate wij ouder werden vonden wij deze dingetjes niet echt mooi maar behielden ze toch uit pure nostalgie. En toen wij het ouderlijke huis verlieten om een eigen thuis op te bouwen bleven deze poppetjes achter, en nooit zagen wij ze nog terug.

Met deze nostalgische gedachte in het hoofd,  kon  ik mij dan ook niet bedwingen  in de kringloopwinkel, om dit aardig stofferig prulletje met prachtige hoed mee te nemen.  Zij was afkomstig van  "Bastogne",  een stadje gelegen in de Belgische Ardennen, waar er ooit stevig werd gevochten voor onze vrijheid in WO II en als bewijs hiervan vindt je op het marktplein nog een achtergebleven Sherman tank.





Terug  thuis was de vraag, wat met dit poppetje aan te vangen, zij was best leuk maar in haar huidige verschijning paste zij helemaal niet in ons huisje.   Zij verdween in de "?  mand" en ik zou haar gaan vergeten als ik niet per toeval het boek aan het lezen was van Marijke's mijmeringen.  De creatieve spirit van Marijke verplaatste zich in mij en ja waarom zou ik er geen pompoenenvrouwtje van maken.



Alhoewel ik geen ervaren naaister ben lukte het mij vrij goed om op basis van Marijke's patronen mijn "eigen" pompoenen madammetje te maken en staat zij nu te pronken op de oude Singer stikmachine.


Ook in de tuin blijft er nog wat werk te doen, dus genoot ik ervan om hortensia's te snoeien en genieten wij van onze laatste aardbeien en druiven.  Ik ben nogal gek van hortensia's en knipte dan ook van de verschillende struiken massa's bloemen af voor het maken van mijn jaarlijkse hortensia krans.  En ja, hier heb ik weer een nieuw onderwerp voor mijn volgend logje...

Liefs
Marieke



19 opmerkingen:

  1. Leuk! Ik zag laatst ook een rij van die popjes staan bij de kringloop. heb er even bij staan twijfelen, maar ze toch maar niet meegenomen. Maar die van jou is wel heel mooi gekleed! Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap gemaakt. Het is een schatje geworden. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze is echt leuk geworden zeg!
    Op dit moment ben ik bezig met een spiegel voor mijn dochter ook een kringloopvondst met dit weer een prima werkje om te doen.
    Fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De souvenir poppetjes uit verschillende landen konden vroeger mijn bewondering al niet wegdragen,ik vond ze vreselijk.
    Alhoewel ik klederdachten en alles wat daarmee te maken heeft wel weer mooi en interessant vind.

    Bij het leegruimen van mijn schoonvaders huisje in het bos zijn er dozen vol klederdachtpoppen naar de kringloop gebracht omdat ik weet dat er verzamelaars voor zijn.

    En toch heb ik de 2 souvenir poppetjes 'n Schotje en mannetje uit Lappilapland die manlief voor mij meebracht op een van zijn eerste proefvaarten op Marine schip waar ze onder de kust van Schotland de gemetenmijl ging varen om te contoleren welke snelheid zo'n groot nieuw fregat kan ontwikkelen,en natuurlijk hoorden het aan wal gaan daar ook bij én souvenirtje kopen voor het meisje thuis.
    Het is bij die 2 poppetjes gebleven want ik heb toen meteen laten merken dat ik er niet van gecharmeerd ben.Wel zó eerlijk toch....ik had natuurlijk ook kunnen kreten van oh...wat leuk....wat mooi....terwijl ik er niks van meende,nee rechtdoor zee waren wij toen gelukkig ook al en nu na 44 jaar nog steeds.

    Dus je hebt hem al door.....ook pompoenmadammeke valt bij mij niet in de smaak, ga voor de foto met tank en de geschiedenis die daarachter zit met respect voor de vele jonge mannen die hun leven gaven voor onze vrijheid.
    En je mand met herfstpluk....de laatste zomerkoninkjes en hortensia's waar je in huis lekker mee kan knutselen op natuurlijke wijze,waar ik gek op ben.
    Kijk al uit naar je volgende foto's!!

    Fijn weekeind en lieve groeten!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een geweldig idee om zo'n pompoenenvrouwtje te maken. Het is ook erg goed gelukt. De hortensia's zijn ook mooi van kleur, ik heb gisteren een bloemstukje gemaakt met mijn hortensia's. Leuke kleur in huis.
    Liefs Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een schatje....fijn weekend meis...liefs van mij...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb je het pompoenvrouwtje mooi gemaakt en wat een leuk idee ook Marieke.
    Ik kijk al uit naar je volgende post, want ik ben dol op Hortensia's en het zal vast en zeker een prachtige krans worden.
    Fijn weekend.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Marieke,
    Wat een schatje, wat heb je dit ook weer mooi gemaakt zeg. Zo kunstig. Super die inspiratie die je bij anderen op kunt doen...
    Ik wens je alvast een heel mooi weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Volgens mij....kom jij in dezelfe kringloop winkel als ik.:)

    En "Echte poppenliefde' had zo'n pompoen vrouwtje 2 weken geleden ook gemaakt van zo'n oud landen poppetje, had jij haar postje ook gezien? Vond het toen zo'n leuk idee van haar...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je hebt echt een prachtig popje op de kop getikt, het is helemaal
    mijn stijl en ik ben zeker dat je een mooie hortensia krans zal
    maken, want de kleuren zijn gewoon prachtig ...
    Nog een gezellige avond, groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nou,dat is erg mooi gelukt,zeg.
    Een heel lief pompoenenmeisje is ze geworden.
    En de laatste foto is ook schitterend.
    Ik ben benieuwd naar de krans die je gaat maken.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Was ik vergeten schrijven: het labeltje van mijn
    glazen potje komt van de graphicsfairy blogspot en
    het lettertype is Kunstler script.
    Veel plezier met het restylen.
    Groetjes, Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat ziet ze er prachtig uit zeg.
    Het is wel leuk om te maken hé,we hebben allemaal het Marijke virus te pakken fijn.
    Lieve groetjes Carine

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Of dat virus positief is? Meestal niet

    Groeten Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Marieke hoe waar is je verhaal. Bij het leeghalen van het huis van mijn ouders kwamen deze poppetjes ook in hoeveelheden te voorschijn. Wat leuk dat je zelf zo creatief bent dat je dit pompoenvrouwtje ervan hebt kunnen maken. Ben benieuwd naar je hortensiakrans.
    Een heerlijk weekend gewenst Marieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een schattig popje heb je er van gemaakt!
    Super hoor!

    Veel liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk! Knap gemaakt .....
    Bedankt voor je altijd lieve, enthousiaste reacties!

    Ik wens je een fijne nieuwe week!!

    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik had je nieuwe bloghoofd nog niet gezien, erg mooi!
    Wat een nostalgie die poppetjes en dat heb ik nu altijd als ik je gezellige blogverhalen lees.
    Zoveel schelen we als zuid nederlanders niet van jullie .
    Ik heb altijd gezegd ze hadden het zuiden van Nederland beter bij Belgie kunnen indelen dat sluit beter aan qua gevoel en mentaliteit voor ons dan bij Nederland boven de rivieren.
    Wat een schitterend pompoenvrouwtje heb je er van gemaakt, knap naaiwerk!
    Het Utrecht verhaal heb ik ook weer met plezier gelezen, wat zullen jullie plezier gehad hebben, leuk om dat zo te doen met vieren.
    Ben weer helemaal bij gelezen.
    Fijne week
    Lieve groet Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ja de tuin eist ook tijd haha ! Overigens, als je in een bosrijke omgeving woont, kun je te maken krijgen met boktor! Zeer vervelend. Mocht het zover komen dan is dit de oplossing: boktor gassen

    BeantwoordenVerwijderen