Pagina's

zaterdag 27 oktober 2012

Marieke's oogst...




Verleden week was het hier druk, druk, druk... Dinsdag een dagje extra verlof genomen en met een temperatuur van rond 23°C nog heerlijk in de tuin gewerkt.  Snoeien van rozelaars, opbergen van tuinmeubels alsook de laatste oogst binnengehaald.  Ik geniet nog even van de lekkere zoete smaak van de aardbeien, de paprika's worden in stukjes gesneden en nadien verdwijnen zij in kleiner formaat richting diepvriezer.


De peren en noten blonken uit van afwezigheid, de appels en druiven waren iets beter vertegenwoordigd, maar ook niet zoals andere jaren... ondanks hun geringe aantal heb ik toch mijn ontsapper uit de kast gehaald, zo'n ideaal ouderwets maar nuttig ding om zelf bewaarbaar sap te maken van iedere vrucht.   



20 kg. appelen gingen de sauna in en veranderde van een mooie ronde vorm naar een dikke brij.  Het lekkere gesuikerde vocht werd opgevangen en bewaard in glazen flessen.  Ook de druiven namen een kijkje in deze warme sauna en het sap is zo gesuikerd dat ik mij de vraag stelde waarom er steeds suiker wordt toegevoegd bij de gekochte sappen die je koopt in onze grootwarenhuizen.  Het zal wel een soort van joint venture zijn tussen de ene of andere suikerbaron en de sappenfabrikant...money makes the world go round...



Mijn afspraak met moeder natuur is eenvoudig, zij levert mij het product en ik verwerk haar producten zo natuurlijk mogelijk en mijn eindgebruikers genieten van deze eerlijke samenwerking.  Anneke, Victoria en manlief kunnen straks genieten van een lekker appelsapje en ik...momenteel kan ik geen appel  meer zien of ruiken...in heel het huis hangt er een zoete appelgeur en na het opruimen van de ontsapper plof ik even neer in mijn zetel, ook de producent heeft rust nodig.




Ook de allerlaatste roosjes in de tuin krijgen een eindbestemming in de woonkamer.  Het zal niet lang meer duren dat deze laatste lieverds (ik hou zo van rozen) hun tere blaadjes verliezen maar nu geniet ik nog even van deze schoonheden.






Diezelfde avond na een glaasje wijn loop ik even naar de keuken en schrik mij een ongeluk.  Ik ben nog altijd alleen thuis en alhoewel ik mij veilig voel thuis, ben ik toch extra alert.  Voor het raam wiegt een afgevallen druivenblad op en neer, zo maar...zonder koordjes of hulpmiddel.  Dit kan niet...nogmaals kijk ik ongelovig naar dit mysterieus verschijnsel tot ik beslis om even het buitenlicht aan te steken en dan verandert mijn angstige blik in een glimlach.  Daar bengelt ons verdord druivenblad aan een draadje van een spinnenweb.  Gerustgesteld neem ik er mijn foto apparaat bij om dit bijzondere moment vast te leggen voor het nageslacht...






Moe van een drukke dag ga ik richting slaapkamer gevolgd op afstand door ons Siske.  Eénmaal in bed, neem ik het boek "Vergrijzing" van Diane Broeckhoven en lees hoe je feestelijk en soms met de nodige tragiek oud kan worden...volgens Diane de gelukkigste periode van haar leven en haar plezier brengt ze ongecompliceerd over op de lezer.  Een mooie afsluiter voor een kwieke, drukke vijftiger....

Liefs
Marieke

22 opmerkingen:

  1. Marieke, je hebt het er maar druk mee!

    Het eindresultaat mag er wezen, flessen met heerlijke sap.

    Ik kan mij voorstellen dat je geschrokken bent van zo'n bewegend blad voor je raam, maar de foto is geweldig moor geworden hoor!

    Een heel fijn weekend!

    Lieve groet, Loes


    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk al dat pure sap! En echt gezond, zonder toevoegingen.
    Maar een klusje is het altijd wel!
    Gelukkig dat het maar een blaadje was en geen eng figuur!!
    Maar schrikken doe je altijd, zeker als je alleen bent!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knappe foto van je spookblaadje. Wat ben jij ijverig geweest zeg. Het resultaat is prachtig en waarschijnlijk verrukkelijk.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk zo'n oogst en wat zullen die sapjes lekker smaken .Ik ben me deze week ook een hoedje geschrokken van beweging achter mijn slaapkamer gordijnen ,pff het was de wind die de takken van de bomen deed bewegen.Fijn weekend
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Marieke,
    Nou, je hebt het wel heel druk gehad met je oogst. Maar zeker de moeite waard. Wat zullen jullie nog heerlijk genieten van al deze heerlijke dingen...
    Doe het lekker rustig dit verdere weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een werk zul je gehad hebben maar er gaat volgens mij niets boven een heerlijk eigen gemaakt sapje. Hier heel weinig appels helaas. Ik hoop dat het volgend jaar weer beter is.
    Een heerlijk weekend toegewenst Marieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Genieten van je eigen geplukte oogst en dan nog zelf kunnen appelsap maken! Zalig ....
    Nog een fijne avond, groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ha ha wat een mooie post heb je er vn gemaakt! maar die sappen..ooo heerlijk! Wat een werk maar wat lekker zeg! Puur natuur! Nu lekker uitrusten met een eigengemaakt sapje...iedeaal toch! Fijn weekend verder! Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh,wat zal dat lekker zijn.
    Puur natuur.
    Daar kan niets tegenop.
    En inderdaad raar,dat er bij gekochte
    vruchtensappen nog suiker is toegevoegd.

    Dit weekend wordt er hier en daar Halloween gevierd,dat
    was het bij jou ook even,met dat " griezelige " druivenblad.

    Fijn weekend
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dankjewel voor je hartelijke felicitatie!
    Wat zie ik hier, hmmmmmm, allerhande lekkers van natuurlijke grondstoffen. We volgen een suikervrij dieet en het is soms een ware zoektocht naar sapjes zonder toegevoegde suikers :(
    Wat is je blog toch altijd een heerlijk rustpuntje, je kan zo mooi schrijven, het is genieten van je verhaal,
    ik wens je een heel mooie zondag toe,
    liefs, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk, een mooi voorraadje natuurlijk appelsap, wat wil je nog meer. Soms heb je dat wel eens dat je schrikt van iets onnozels, in dit geval een druivenblad aan een spinnenweb. Het boek wat je leest lijk me wel wat, ik heb het genoteerd.
    Groeten, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk, een mooi voorraadje natuurlijk appelsap, wat wil je nog meer. Soms heb je dat wel eens dat je schrikt van iets onnozels, in dit geval een druivenblad aan een spinnenweb. Het boek wat je leest lijk me wel wat, ik heb het genoteerd.
    Groeten, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hmmm appelsap ik kan de geur hier ruiken. Je bent druk geweest..maar een heerlijk resultaat!!
    Het is zo verschillend geweest in de tuinen, druiven waren hier niet veel helaas. Wat bijzonder een druivenblad hangend voor je raam.
    Ik pluk dadelijk mijn laatste witte tros roosjes en plant de bollen in de tuin. Fijne zondag, lieve groet Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha ha! Ik zou me ook kapot geschrokken zijn! Goeie afspraak heb je met moeder natuur ;)

    Fijne dag!

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat heerlijk al die oogst uit eigen tuin Marieke en wat zullen jullie straks smullenvan de heerlijke en pure smaak van het zelfgemaakte appelsap.
    Ohhh....dat dansende blaadje....kan me voorstellen dat je even schrok.
    Geniet van een rustige zondagavond, ik heb genoten van je post en leuke manier van schrijven.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat leuk zo'n ontsapper...zou ook wat voor mij zijn, heb altijd ladingen druiven waar niks mee gebeurt.
    Doe je de flessen nog apart steriliseren?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een oogst! Ik zou ook met een over de top hartslag zitten als ik zoiets voor het raam zou zien, zelfs al heb ik een waakhondje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een heerlijke oogst......je heb weer een lekker voorraadje! Mmmmmm!
    Fijne avond en liefs van Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zo grappig verteld.....de fruitsauna. Alleen jij wordt van het resultaat gezonder dan het fruit dat er in verdwijnt...hihi... Echt puur sap, heerlijk toch!!
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een heerlijke dag heb je vorige week gehad...genieten van de laatste vruchten en dan het proces erna...die sauna, wat een mooi verhaal zeg...de natuur verrast je steeds weer, zo ook dat druivenblad....maar je hebt er mooie foto's van gemaakt:)


    Lieve groet,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een oogst en heerlijk om met deze verse produkten te werken! Kan mij voorstellen dat je schrok van het 'zwevende' blaadje, het levert wel een leuke foto op.

    Fijne dag. Groeten, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen