Pagina's

zondag 22 juli 2012

Mijmeringen...

Onlangs kocht ik het boek "Marijke's mooie mijmeringen", een boek dat gaat over het maken van poppen en beren.  In een feeërieke sfeer van levendige poppengezichtjes, kanten kleedjes en dromerige taferelen laat Marijke's ons binnenkijken in haar droomwereld. En niet alleen Marijke mijmert maar bij het lezen van dit prachtig boek gaat jezelf over in... mijmeringen.



Als kind was ik al weg van poppen, ik kreeg er dan ook veel cadeau bij verjaardagen, sinterklaas of feestjes.  Verlanglijstjes hadden wij niet, was zelfs in die tijd niet passende,  je mocht zomaar niet je wensen opdringen aan anderen. Onze mama wist altijd wel wat haar dochters leuk vonden en zij kocht de juiste pop in opdracht van...sinterklaas en andere gulle gevers zoals bobonneke en tantes.


Op 18 maanden oud kreeg ik mijn eerste pop, zij had donkerblonde lokken en blauwe ogen, zij kreeg de naam van Paola, genoemd naar prinses Paola, het mooie Italiaanse meisje dat prins Albert (nu onze koning) overal vergezelde en  later mee trouwde.
Popje Paola kreeg in al mijn opvoeringen slechts één rol toebedeeld, deze van "mijn kindje".  Samen deelden wij als "moeder en kind" vele avonturen. Ik had geen teletijdmachine nodig want mijn kinderlijke fantasie, bracht ons dan eens in oorlogstijd (naar de verhalen van mijn grootmoeder) en dan weer in Far West stijl (denk maar aan de serie Bonanza).  Of ik speelde gewoon de rol van mijn moeder en Paola speelde Marieke.



Mijn zusje had ook een popje,  zij was zwart en kreeg de naam Nikki, zij kreeg ook haar eigen versje, en 40 jaren later ken ik dit versje nog :

Nikki, Nikki zwart als roet,
wat hebt jij een leuke snoet,
schattig staat je wollen truitje,
en het rokje rond je buikje.
Toe vertel eens bamboela,
is het warm in Afrika...

(Nikkie zei dan....Bambaloemba, boembaboemba, babatchou, boetchouba...)

Ja het is warm in Afrika.


Nikki had een prachtige zwarte snoet, en lieve zwarte krulletjes, zij beleefde waarschijnlijk samen met mijn zusje dezelfde spannende avonturen als ik met Paola.  Soms gingen wij samen op stap en dan was het een leuke bedoening zo met ons viertjes.  Paola en Nikki speelden altijd luidruchtig en durfden wel eens ruziën en dan...kwamen de mama's op hoge hakken eraan en maakten vlug een eind aan deze poppenruzie.  Als kind vonden mijn zusje en ik het leuk om rond te lopen in jurken en schoenen van onze mama, meestal afgedankte spulletjes alhoewel het gebeurde wel eens dat de schoenen niet "zo" afgedankt waren, maar dat wij de nieuwe balschoentjes van onze mama wel eens "leenden", met als gevolg dat wij na een flinke bolwassing die mooie schoentjes nooit meer gezien hebben in de open schoenenkast...


En wij werden ouder, ik ging minder op stap met Paola en uiteindelijk kwam zij terecht in een vergeethoekje van mijn kamer...zij dook terug op in mijn leven enkele jaren later.
Het was zo ver ik ging trouwen en een hele verhuis van persoonlijke spulletjes moesten hun weg vinden in ons nieuw huurhuisje.  Ik ruimde mijn meisjeskamer op en tussen de kleren, boeken en schoenen zat ze daar, zij keek mij aan met haar blauwe kijkers omrand door dikke  aangebrachte potloodlijnen en ik sprak voor de eerste keer weer tegen haar.  Ik vertelde haar dat zij mee mocht, mee met mij op avontuur...


En ...35 jaren later zijn wij nog altijd samen...Paola en ik...nu kijkt ze naar mij elke avond bij het slapengaan, en ik weet dat ze mij nooit meer verlaat...

Liefs
Marieke


15 opmerkingen:

  1. Wat geweldig dat je al je poppen nog hebt!
    En wat een mooi blog heb je er over gemaakt!
    Jammer genoeg heeft mijn moeder al mijn poppen weggegeven!!

    Een fijne zondag verder!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie post over je pop Marieke ! Lief he, ik ben deze week naar de kringloop geweest en heb al de babypoppen geadopteerd die er nog waren!
    Ik ga ze allemaal mooi aankleden want ze waren allemaal naakt hhaha!
    Moederhart ...

    Lieve groetjes
    Carine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Och wat een mooi verhaal over Paola en Marieke!
    Jammer dat ik het verhaal uit heb, ik zag het helemaal voor me hoe jij er tegen aan het praten was en alles samen beleefde met je zus en haar neger poppetje.
    Mooi dat je naar aanleiding van het prachtige boek van Marijke zelf ook weer aan dingen terug gaat denken.
    Geniet van deze fijne zomerweek!
    Lieve groet Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijke mijmeringen. Graag gelezen. Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi verhaal!!!!en het boek van Marijke PRACHTIG hé, ik heb het ook en ik krijg ermaar niet genoeg van om er in te kijken.Het is toch fijn dat we dat kinderlijke niet helemaal verliezen in deze soms zo harde wereld en nog zo fijn kunnen genieten van onze poppen en beren.
    Nog veel plezier met het mooie boek en je poppen.
    Lieve groetjes Carine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als alle poppen zouden kunnen praten, dan zouden ze allemaal een eigen verhaal kunnen vertellen. Niet alleen trieste verhalen maar ook vrolijke verhalen.

    En jou verhaal Marieke is duidelijk één van de vrolijke, leuk om te lezen hoe het met jullie poppen ging en hoe het ze vergaan is.

    Fijne avond en lieve groeten!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ontzettend leuk dat je jou eerste pop nog steeds heb, dat is echte (poppen)liefde Marieke.
    Ik heb genoten van deze post vol mijmeringen.
    Fijne avond nog en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het zelf ook een fantastisch boek van Marijke en
    jouw post over poppenliefde is ook fantastisch.
    Ik vind het heel fijn dat je Paola nog altijd in je bezit
    hebt, herinneringen van vroeger ...
    Nog een fijne avond,
    groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtig verhaal...bij het lezen zie ik het gewoon voor me....geweldig!

    Fijne avond.
    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig gewoon dat jij je pop nog hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooi verhaal over je pop Paola.
    En het boek van Marijke,dat heb ik pas geleden ontdekt.
    Mooi hoor.

    En wat leuk dat je pop Paola nog steeds hebt.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk dat je je pop nog hebt...ik heb hem ook nog ......leuk leuk !!...liefs Ria...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie herinneringen Marieke!!
    Groetjes en fijne avond,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige herinneringen Marieke en wat mooi dat de pop waar je lief en leed mee gedeeld hebt er nog steeds is. Mooie herinneringen.
    Fijne avond en lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi Marieke,

    Wat heb je dit mooi geschreven en wat bijzonder dat je je pop nog hebt!

    De witte Lavendel heb je in meerdere soorten als vaste plant ik ken de Lavandula angustifolia 'Alba' en de Lavandula angustifolia 'Edelweiss'. Nu weet ik helaas niet meer voor welke ik gekozen had. Helaas heeft de witte lavendel het afgelopen winter niet gered met de strenge vorst. Of ze sowieso kwetsbaarder is voor vorst weet ik eigenlijk niet;-)

    Ik wens je een fijne zonnige dag!

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen