Pagina's

donderdag 21 juni 2012

A rose is a rose, is a rose...



Rozen houden helemaal niet van nattigheid, de voorbije weken kregen ze emmers hemelwater over hun tere hoofdjes, ik hield mijn hart vast want zij lieten het hoofd erbij hangen.  Gelukkig herstelt de natuur zich snel en na een dagje zonneschijn ziet je ze schitteren in de zon, de ene al mooier dan de andere.  Vlug het fotoapparaat erbij halen want dit is het moment om die bloemenpracht in beeld te brengen. Ik hou van deze bloemen, de zomer lang sieren ze de tuin met hun intense kleuren, en sommigen onder hen hebben zo'n lekkere innemende geur, dat ik het niet kan nalaten als ik er voorbij wandel om deze in mij op te nemen en net als een verslaafde geniet ik van dit zalige moment...



Schrijvers vonden hun inspiratie in de roos en het werd hun muze voor liefde,  passie en schoonheid, soms ook beschreven als gevaarlijk en venijnig... want geen rozen zonder doornen...



De rode roos gefluister van passie,
En de witte roos ademt van de liefde;
Oh, de rode roos is een valk,
En de witte roos is een duif.
 

Maar ik stuur je een crème witte roos bud
Met een flush op zijn blaadje tips;
Voor de liefde die zuiverste en zoetste
Heeft een kus van verlangen op de lippen.
~ John Boyle O'Rielly 1844-1890


De roos is bij uitstek de bloem die wij krijgen van onze geliefde, zij staat symbool voor de harmonie van geven en nemen.  Welke kleur roos je geeft hangt af van je bedoeling, zoals

Rood : Ik wil je                                                           Roze: jij en ik
Geel: Kies voor mij                                                   Wit : vertrouw me
Oranje: vuur en vlam



De roos was ook het symbool van Aphrodite en Venus, de 2 liefdesgodinnen uit de Oudheid, in het christendom werd het de bloem van Maria.

Hier nog een prachtige Hindoe legende over de roos. Brahma en Vishnoe hadden ruzie over welke bloem de mooiste was, de roos of de lotus. Brahma vond de lotus mooier en Vishnoe had liever een roos. Het probleem was dat Brahma nog nooit een roos had gezien maar toen hij er uiteindelijk een zag moest hij Vishnoe gelijk geven. Vishnoe trouwde later met Lakshmi, de godin zou zijn ontstaan uit 1008 kleine en 108 grote rozenblaadjes.




 Een klein triest verhaal komt uit de Arabische wereld. De nachtegaal werd verliefd op een prachtige witte roos. De vogel had tot dan toe alleen wat getjirpt voortgebracht maar kreeg, geïnspireerd door de liefde, een prachtig geluid. Zijn liefde was zo groot dat hij zich tegen de bloem aandrukte, vergetend dat ook prachtige bloemen scherpe doorns hebben. De arme verliefde nachtegaal werd doorboord door een doorn, zijn bloed kleurde de witte roos voor altijd rood. 



En wist je dat de beste liefdesdrankjes gemaakt worden met rozenblaadjes, en als je rozenblaadjes in de haard gooit kan je dit alleen maar geluk brengen en het ruikt nog lekker ook.


Bij de eerste zonnestralen kan je het volgend verfrissende "liefdesdrankje"  maken :

Je neemt droge witte wijn, doet er spuitwater bij en een beetje jenever en dan gedurende een 5 tal minuutjes de rozenblaadjes laten trekken, niet alleen heerlijk maar ook verfrissend.  Probeer ook eens enkele rozenblaadjes met cava, heel fris en het oogt mooi...



 What's in a name? That which we call a rose, by any other name would smell as sweet." (Shakespeare in Romeo en Julia) 

Liefs
Marieke

16 opmerkingen:

  1. Wat een rozenpracht laat je zien.
    En wat schrijf je er weer heerlijk over,Marieke.
    Dat is steeds zo fijn om te lezen.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt echt uitgepakt....wat een rozenpracht....in alle kleuren & geuren...met bijpassende tekst!!!!
    Een heerlijke rozen post Marieke.
    Fijne dag nog & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Al die rozenpracht, in jouw tuin moet het heerlijk ruiken ...
    en kan je heerlijk wegdromen.
    Nog een fijne dag,
    groetjes Valerie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een juweeltje, Marieke. Echt prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Marieke, dit ziet er schitterend uit!

    Wij hebben geen rozen in de tuin, maar als ik zulk prachtige struiken voorbij zie komen, ga ik er toch maar eens aan beginnen.

    Hele fijne dag en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijke post dit... Ik hou ook zo van rozen... Leuk al je verhaaltjes erbij, die wist ik dan allemaal weer niet;-) Fijne dag. Liefs Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat schrijf je mooi en je kan eindeloos blijven schrijven als het over rozen gaat natuurlijk. Ik heb dit drankje nog niet geprobeerd maar zodra we verfrissend glaasje nodig hebben (lees warm weer ...) zal ik het zeker doen. Ik heb wel rozenconfituur en dat is de zomer op je boterham ;-)

    Lieve groetjes
    Carine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb ik genoten van je post! Zo mooi!
    De roos is en blijft mijn lievelingsbloem!
    En ik heb weer wat geleerd ook!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi al die rozen en de informatie erbij! Ben ook zo gek op deze bloemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige rozen, vind de kleuren op de eerste twee foto's helemaal geweldig!

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heerlijke post over rozen is dit. Ik kan er helemaal bij wegzwijmelen. Op het ogenblik dondert en bliksemt het buiten en het regen pijpenstelen. Hoop dat m'n Delphiniums en rozen een beetje overeind blijven.
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een super blog over de rozen. De informatie die jij gegeven hebt wist ik helemaal niet. Een heerlijke week toegewenst en ik hoop dat het weer bij jou beter is dan hier. Want het weer hier is danig van slag.
    Hopelijke morgen weer een zonnetje marieke.
    Hartelijke groetjes
    marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. CHAPEAU !!!wat een mooie rozenpost heb jij gemaakt Marieke !!Je hebt dan ook wel een hele mooi verzammeling aan rozen ...
    Genieten hoor hier even bij jou !!!
    lieve groet..Elly.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtig rozenverhaal vol weetjes!
    Schitterend die foto's!
    Geniet nog lang van je prachtige rozen en van een fijn weekend!
    Lieve groet Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  15. prachtige rozenpost wat een mooie foto's echt genieten ....fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen