Pagina's

vrijdag 11 mei 2012

Voor mij...french style



London-House-With-a-French-Style-Interior-12


Het is nu al 30 jaar geleden dat wij ons eerste huisje mochten inrichten.  Het was een gehuurd huisje op het platteland en ideeën hadden wij genoeg, het zou voor die tijd “modern style” worden.  Met de beperkte middelen die wij toen hadden, gingen wij op zoek naar goedkope meubelwinkels en kochten wij onze meubeltjes, die toen bestonden uit een grote zwarte wandkast, bruine zeshoek tafel en stoelen velours salon, een gekregen bed en goedkope  kleerkasten in MDF.  De meubels kochten wij bij o.a.de nu niet meer bestaande GB home Stock, een grootwinkel keten die niet alleen voeding maar ook een afdeling goedkope meubels had en de bruine zeshoek tafel kwam uit een faling.

french classic




voorbeeld franse stijl

 
Ondertussen wonen wij allang niet meer in ons huurhuisje, maar vonden wij ons droomhuis in een dorpje wat verderop, niet alleen het huis veranderde maar ook wij, vooral onze smaken.  Stilaan veranderde het huis van een mix modern anno 1985 naar een vrouwelijke getinte  franse stijl, verfijnderd, subtieler en de donkere gekleurde meubels maakten plaats voor witte meubels of herschilderd  in een witte patinakleur.


french classic


Jullie hebben hier al veel foto’s gezien van ons interieur, maar helemaal is het nog niet af.  Elke dag flitsen er nieuwe ideeën door mijn hoofd,  het moet en zal een huis worden in franse stijl met  hier en daar een mix van shabby en gustaviaans.  Om mijn doel te bereiken botst ik regelmatig tegen manlief aan, hij vindt al deze veranderingen onnodig,  vindt dat ik overdrijf en  dat ik nu maar eens moet ophouden met alles te veranderen.   Na 30 jaar samenzijn ken ik deze stoere bink wel en lukt het mij hem te overtuigen met heel veel geduld en een stalen doorzettingsvermogen.  Het leuke is als er vrienden op bezoek komen en zij lovende woorden uitspreken over de zoveelste verandering, mijn manlief de eer op zich neemt en dan doet alsof het idee en werk van hem komt.  Onze vrienden weten wel beter, en ondertussen... heb ik weer mijn doel bereikt...


Style-French-style-bedroom-with-a-classic-view

De landelijke franse stijl staat voor geborgenheid, de kleuren variëren van wit, gebroken wit en grijstinten.  Een zuiderse toets kan je bereiken met een likje provencaals blauw.  Veel hout, opgeschuurd, geschilderd of afgebladerd in een must en ook sloophout staat prachtig.
Natuursteen, tegelvloeren is ook niet weg te denken in een franse stijl interieur, denk maar aan de schouwmantels in franse steen.


French-Inspired-Classic-London-House-3

Voor de nodige gezelligheid worden deze interieurs getooid met veel linnen of katoenen kussens in wittinten of om alles wat meer kleur te geven in zachte roze, lila gebloemde kussens.  Ook kussenslopen met kant,  of haakwerk staat prachtig.  Een oude kandelaar, kristallen luster, glas en aardewerk alsook riet vervolledigen dit plaatje.

Voor een iets wat meer mannelijke en industriële uitstraling kan je materialen als metaal, aluminium en jute aanbrengen.


industrial-kitchen

Leuke tips en foto's vindt je in deze boeken:







Ik zit hier nog even de laatste zinnen te tikken en kijk even rondom mij en besef dat ik hier graag woon en gelukkig ben met dat tikkeltje franse gezelligheid...ik leef hier als een God(in) in Frankrijk!!

Liefs
marieke

26 opmerkingen:

  1. je huisje kan zo in een interieurmagazine ... prachtig gewoon. groetjes, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk tcoh, om zo bezig en je droominterieur te realiseren. Ik heb niet echt een stijl, maar het is 'thuis'!! Ik geniet wel van al die mooie foto's die op blogs voorbij komen zoals hierboven ;-)
    Groetjes en heel fijn weekend,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeps...foutjes....heerlijk TOCH om zo bezig TE ZIJN

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijke hobby om je helemaal in uit te leven. Het ziet er prachtig uit.
    Fijne weekend, Marieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Marieke,
    Wat heerlijk toch, om zo lekker in je huis te rommelen en bezig te blijven. En als je dan om je heen kijkt en je realiseert dat het goed is zo, dan ben je een gelukkig mens...
    Ik wens je alvast een heel fijn weekend, lekker genieten van je French Style...
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je interieur straalt charme uit, de kleuren, de decoratie ...
    Je voelt je thuis in je droomhuis.

    Nog een fijn weekend,
    Lieve groetjes,
    Valerie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heerlijk om zo bezig te blijven en van je huis een droomthuis te maken Marieke.
    Ik herken wel iets in je verhaal, door de tijd heen veranderd je stijl met je mee.
    Hier moet ik manlief ook vaak overtuigen van een bepaalde stijl hihi.
    Ik geniet van je prachtige foto's vol inspiratie.
    Fijn weekend.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ooh lekker je gevoel achterna! Heerlijk als je de ruimte krijgt om je ding te doen! hihi ik kan het weten hoor! blij blij!!
    Fijn weekend
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier kan ik mij helemaal bij aansluiten! De franse stijl vind ik helemaal geweldig!
    Wat een gezellig huis heb je!
    Misschien komt dat omdat ik zelf van Franse afkomst ben!


    Heel fijn weekend!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk al die sfeerplaatjes; die keuken mag zo in mijn huisje!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wouw wat een sfeertje,geweldig
    Ha ha hier is in de loop der jaren ook het een en ander gewijzigd
    Het blijft zo leuk om te doen

    liefs maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het lijken me hele mooie boeken hoor!!...mooie post ook !!...liefs Ria...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat heb je het weer mooi beschreven.
    En de interieurboeken zien er qua omslag heel
    veelbelovend uit.
    En fijn,dat je interieur je zo blij en gelukkig maakt.

    Fijn weekend
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig Marieke.....ook al ben ik een vrouwtje wat van Engels houd....kan ik me hier erg in vinden.....ik zou me wel thuis voelen bij jou!!!!!
    En natuurlijk is er veel veranderd....gelukkig maar......ik zie mij ook niet meer zitten op mijn eerste bank!!!!
    Ik wens je een fijn weekend & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk sfeertje en het allerbelangrijkste is toch dat je je thuis voelt in je eigen huis.

    Fijn weekend. Groeten, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een heerlijk sfeertje met al die prachtige interieurfoto´s. Je woonstart is heel herkenbaar. Wij begonnen ook met wit plastic klapstoeltjes onder een mdf witte tafel.

    Ik wens je een heel fijn weekend toe!
    Lieve groet,
    Alma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een prachtige post Marieke!
    Een mooi verhaal over de inrichting van jullie droomhuis!
    Kan me voorstellen dat je je als een godin in Frankrijk voelt als ik zo de foto's bekijk!
    Fijn weekend
    Groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat heerlijk dat je zo geniet in je huis Marieke, zo fijn om van je huis je thuis te maken!!

    en de plant in de rieten mand op mijn blog is een roze margriet, mooi he!

    fijn weekend,
    lieve groet Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Bij het lezen van je post moest ik denken aan dit citaat van:
    Lyndon B. Johnson:

    Ik heb geleerd dat er maar twee dingen zijn om je vrouw tevreden te houden. Het eerste is : laat haar in de waan dat ze haar zin krijgt. En het tweede: geef haar haar zin.

    Ik zie best mooie dingen voorbij komen op de plaatjes uit je boeken....
    en toch denk ik ook wanneer ik in m'n eigen huisje rondkijk......ik ben tevreden met al het moois om me heen wat wij samen in de jaren voor en na ons huwelijk verzameld hebben....al is het een beetje veel....zou het met niks anders willen ruilen.

    Fijne zondag en lieve groeten!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Fijn dat je een plek hebt, waarin je je helemaal thuis voelt! Over het algemeen bewegen de mannen wel mee. Je verhaal is herkenbaar, ook hier strijkt manlief wel eens met de eer ;). En met een eigen huis ben je nooit helemaal klaar, toch?

    Nog een fijne zondag!

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  21. van een huis een thuis maken Marieke...en door de jaren heen veranderd je smaak heel herkenbaar voor mij ....maar je laat ons hier wel hele mooie foto's zien zeg....ik droom even helemaal weg hoor bij het zien van zo iets moois.......
    Lief groetje van ....ELLY

    BeantwoordenVerwijderen
  22. heerlijk toch dat je je thuis voelt in je eigen huis dat is de bedoeling ook geniet er lekker van een fijn weekend lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een super mooi interieur. Ik vind het prachtig.
    Fijne zondag toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat mooi allemaal Marieke en wat een prachtige kleuren,fijne zondag nog....liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat is dit genieten!! De foto's, de interieurboeken .....
    Zoals je weet ben ook ik een liefhebber van de Franse Style ;-)Maar vooral heb ik genoten van je persoonlijke verhaal, het verhaal van jullie interieur .....
    En vooral de tevreden woorden waarmee je eindigt!!

    Wat is het belangrijk om te genieten in het hier en nu .....

    Fijne nieuwe week!!

    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hey Marieke,

    Wat moois allemaal en ja die mannen lopen wel met de neus in de wind he als er complimentjes over het huis wordt gegeven ;-) maar eerst een beetjes zeuren tegen ons he (of beter gezegd wij moeten zo lang zeuren voor we iets "mogen" doen haha maar we komen toch altijs tot ons doel en dat is het belangrijkst! Jij hebt ook zo'n mooie tuin en ja ik weet het ook veel werk maar als het weer dan mooi is kunnen we er zo van genieten! Volgend jaar ga ik ook eens naar Lasnes denk ik want ik heb al meer gehoord dat het een mooie beurs is. Plannen genoeg dus ....

    Lieve groetjes
    Carine

    BeantwoordenVerwijderen