Pagina's

zondag 27 mei 2012

Kant is fashion...

Wat is het toch heerlijk genieten van deze zonnige dagen, lekker niets doen of wat werken in de tuin, fietsen en 's avonds met zijn allen buiten eten met een lekker glaasje wijn  - dit noem ik nu leven als God in Frankrijk...

Ik erger mij wel wat aan die"lelijke" houten tafel buiten, manlief heeft er ooit een verkeerd product opgesmeerd en in plaats van mooi te vergrijzen, komen er bruine schilfers vernis af.  Nu met dit prachtige weer heb ik er echt geen zin in om haar op te schuren, wat weer uren vergt van werk en zweet...dus maar zoeken naar een alternatief.  In de linnenkast vind ik nog een kanten tafelkleedje ooit gekocht in de kringloopwinkel voor enkele euro's.  De tafel ondergaat een gedaanteverwisseling, van een lelijk geschilferde houten tafel naar een gezellige nostalgische eettafel, waar het lekker aan vertoeven is.




Ik ben gek op kant, jaren geleden was kant passé en achterhaald, het kreeg de stempel als oubollig, en iets van lang vervlogen tijden.  In die tijd van toen droeg ook mijn overgrootmoeder dagelijks haar witte kanten gesteven schort om de rijkere dames en heren op hun wenken te bedienen.  In de warme zomers droegen deze welgestelde dames hun prachtige jurken, die dikwijls afgewerkt werden met dure kant.  Op hun wandelingen langs parken en lanen zag je ze flaneren in kanten jurken vergezelt van een kanten parasol, en op hun hoofd een grote mooie zonnehoed.  Hun blanke huid mocht onder geen enkel beding bruin worden...een bruine huid verraadde je afkomst, want dan werkte je op het land en behoorde niet tot de upper class.


Ons klein Belgenland is een land van kant en borduurwerk.   De eerste boeken of liever geschriften over kant in België dateren van de 15de eeuw,  de toenmalige Keizer Karel gaf opdracht en verplichtte de scholen en kloosters om de techniek van kant te onderwijzen.


De kant verving al vlug het borduurwerk,  Het grote voordeel van kant ten opzichte van borduurwerk op stof is dat men de kant van de jurken en kleding zeer gemakkelijk kon afnemen en hergebruiken.




Beetje bij beetje groeit de vraag naar kant in Europa. Scholen ontstaan een beetje overal en elk gebied ontwikkelt zijn eigen stijl van tekening en techniek.


Tijdens de 17de en 18de eeuw bereikt de productie van kant een hoogtepunt. De kant wordt een teken van rijkdom en verfijning. Zij siert de kleding, de onderkleding, de religieuze en militaire kostuums. Kant is een luxe accessoire geworden, het is prijzig en dient voornamelijk als versiering.


Men gebruikt kant  voor kragen, manchetten, mutsen, schorten, in versiering van schoenen, in bruidssluier, in mantilla en in sjaals. Ook het huishoudlinnen ontsnapt niet aan deze mode tafelkleden, kleedjes, lakens en dergelijke worden versierd met kant.




In de 18de eeuw koopt vooral de rijkere bourgeoisie het fijne kant op, de minder rijke families kochten grovere kanten of imitaties in haakwerk.


Om kant te vervaardigen heeft men een uiterst fijn vlasgaren nodige van uitzonderlijke kwaliteit. Het mooiste vlas wordt in Vlaanderen geproduceerd en het is inderdaad zo dat de  naaldkant en kloskant uit deze regio het meest gewaardeerd worden, denk maar aan de Brugse en Brusselse kant.   Deze kwaliteit werd nergens anders bereikt.  De Belgische kant was wereldbekend en kende een roemrijk exportverleden.



Nu nog wordt kant overal gebruikt bij het maken van kleding, tafel en beddengoed, deco, juwelen ...











Ook velen onder jullie gebruiken kant voor het maken van prachtige kaarten, slopen, poppen...




Kant is niet dépassé en achterhaald, kant is fashion en trendy...kijk maar eens in onze kledingwinkels want de look voor deze zomer is een kleedje, truitje of rokje ... met kant




Laat de zomer nu maar komen...





Liefs
                                                                             Marieke

29 opmerkingen:

  1. Prachtig en interessant. Je tafel is een plaatje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi onderwerp,mooi vertelt
    ook met prachtige afbeeldingen.
    Mijn trouwjurk maakte ik zelf en
    heb in de rok,die uit stroken bestond,
    tussen iedere strook brussels kant gezet.
    Echt wel een secuur werkje,maar met een
    mooi resultaat.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi blog hoor!
    Ook ik ben helemaal gek van kant!
    Oud,nieuw, maakt niet uit!
    Brussels kant vind ik prachtig!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je geeft hier gewoon geschiedenisles. Interessant allemaal.
    Mooie oplossing voor je tuintafel trouwens!!!
    Groetjes en fijne avond,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke post...en wat een weertje hebben we he???...geniet van de zon !!...liefs van mij...xxx,,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie post met al dat kant,
    soms mis ik die tijd van vroeger toch een beetje.
    Geniet verder van het mooie weer.
    Lieve groetjes,
    Valerie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig wat heb jij er een mooie post van gemaakt !!!!Ik hou ook erg van kant en vooral Brusselse kant vind ik zó mooi !!!!Die laarsjes wat een schoonheid...Volgens mij heb ik dezelfde parasolletje als die van jou....je tafel vind ik heel sfeervol zo !!!!ik wens je nog een fijne weekend en groetjes...ELLY.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk zo'n kant-blog en een randje kant vind ik juist leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat grappig we hebben dezelfde tuintafel!! ik zou ook kiezen voor een kanten tafelkleed ipv schuren.. en het staat ook veel gezelliger!
    en ik ben helemaal weg van je parasolletje!!

    geniet morgen van nog een mooie zomerse dag!
    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig verhaal over kant hoor Marieke, en ook hele mooie foto's !
    Geef mij maar zo'n kanten kleedje mmmmm zo mooi en romantisch ;-)
    Heb je je tafel al met de karcher gedaan, misschien eens proberen eerst maar aan de poot of zo. Ik doe mijn teaken meubelen buiten met de karcher en het vuil, groen of vlekken verdwijnen zoals sneeuw voor de zon. Niet te lang op dezelfde plaats want het kan wel het hout beschadigen dan.

    Lieve groetjes
    Carine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk en leerzaam verhaal heb je hier neer gezet.
    Je tafel met het kanten kleed staat nu wel heel mooi.
    Groetjes Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige post Marieke.....ik heb pas een jurk van kant gekocht....zo mooi....dus je begrijpt dat ik zit te genieten van jou kant post.
    Ik wens je nog een hele fijne dag & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een bijzondere informatieve leuke post!!
    Het verfijnd oude kant is zo mooi .....

    Geniet van de nieuwe week!!

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige kant heb je hier getoond. Schitterend. Ik ben gek op kant dus ik geniet hier. Kant is inderdaad een poos uit geweest maar is weer helemaal terug gelukkig. Mijn schoondochter gaat regelmatig naar Brugge en dan brengt ze altijd iets moois voor me mee, zo voor de Sinterklaas of Kerst. Het staat op mijn verlanglijstje om ook weer eens te gaan , wij waren er al eerder.
    Ik ben je nieuwe volgster.
    Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk zeg zo'n parade van kant. Je tafel ziet er weer tip top uit zo.
    En is al dit mooie kant van jou.....?
    Love kant

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie post over de kant Marieke en je tafel oogt er prachtig mee hoor!!!liefs....

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een heerlijke post over het wel en we van kant.
    Ik ben gek op kant.
    Heerlijke foto's.
    Thanks.
    Groetjes, Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zucht wat een heerlijke post over kant Marieke met prachtige foto's!
    Inderdaad nergens kun je zo genieten van kant dan in Belgie , dat valt ons elk jaar weer op tijdens onze vakantie in jullie rijke ladje.
    Ik heb genoten van je post.
    Lieve groet Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hello Marieke, I am very delighted to have found your blog - I love the transformation you made with your table simply by adding the beautiful lace - lace is a marvelous accessory - I look for it in everything - clothing to home decor - I would love to have a lace parasol - so very feminine. I am happy to be your newest follower,
    Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  20. prachtig post ...vind kant prachtig je ziet het steeds meer terug komen overal word het in gebruikt al vind ik het soms wel eens zonder dat mensen dingen verknippen om iets te maken ....prachtige foto's fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Je tafel ziet er op deze manier weer helemaal in stijl uit en wat heb je er een leuke en informatieve post van gemaakt!

    Fijne dag. Groeten, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Bonsoir Marieke,

    votre table est devenue super jolie avec la nappe de dentelle :-)
    Et c'est vrai que la dentelle de Flandre est magnifique !!!

    j'en ai chiné un tout petit bout (petit petit le bout !)
    Bon week end et bisou de Lyon

    Yamina

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wauw, wat een prachtige post over kant, ik moet je niet vertellen dat ook ik daar een enorme liefhebster van ben hè ;))
    Daar alleen al zou ik zo een daguitstapje naar Brugge plannen!
    Je vroeg naar het mooie boek van Marijke. Ze geeft dit uit in eigen beheer, je mag haar een mailtje sturen en dan zend ze het naar je toe.Het boek kost 25 euro.
    Dit is Marijke haar mailadres: marijkevanooijen1@gmail.com
    Het is echt een prachtboek, ik heb het zelf al even in mijn bezit maar raak er nog steeds niet op uitgekeken, zo een prachtige spulletjes en een heerlijke lay-out!
    Fijne zondag verder,
    liefs, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Een prachtige post over het kant. Wat zal het in vroegere dagen toch een karwei zijn geweest om dit helemaal met de hand te klossen. Ik ben benieuwd of er nog veel mensen zijn die dit kant nog zelf maken?
    Het heeft voor mij iets van luxe.
    Fijne zondag.
    lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat is je tafel prachtig geworden,..een hele mooie oplossing! Ik heb genoten van je post over kant heerlijk om te lezen. Ik hou er erg van!

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  26. een super mooie post over kant en je tafel ziet er dan ook heel stijlvol uit.
    en ik ben ook verslaafd aan kant en heb kasten vol er mee.
    soms denk ik wel eens , ik hoef nooit meer te kopen, maar ja , dan zie je weer liggen en ga je voor de bijl ha,ha,
    lieve groetjes van an

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een prachtig verhaal en wat een mooie foto's van kant.
    Je hebt er een nieuwe volgster bij mooie blog heb je
    Groeten Christien

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hallo, gefeliciteerd! schrijf prachtige dingen. Ik woon in Argentinië, en ik ben gepassioneerd Kloskant presteerde sinds de kindertijd. Ik hou van Brugge, Bálgica en wat is zijn tenen.
    Ik hou echt van je blog en voor altijd volgen. Een liefde uit Buenos Aires, hopelijk kan ik een dag Vlaanderen draden.
    Alejandra

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hallo, gefeliciteerd! schrijf prachtige dingen. Ik woon in Argentinië, en ik ben gepassioneerd Kloskant presteerde sinds de kindertijd. Ik hou van Brugge, Bálgica en wat is zijn tenen.
    Ik hou echt van je blog en voor altijd volgen. Een liefde uit Buenos Aires, hopelijk kan ik een dag Vlaanderen draden.
    Alejandra

    BeantwoordenVerwijderen