Pagina's

dinsdag 1 mei 2012

Chocolade..een geschenk der goden...





Na het paasfeest vindt je in mijn keukenkast een massa voorraad aan chocolade.  Als Anneke en Victoria nog kleine meisjes waren, mochten zij met hun gretige kinderhandjes de paaseieren rapen bij ons in de tuin maar ook bij verre tantes en nonkels en kwamen zij terug met manden vol chocolade...echt...teveel...
De eerste week vonden zij het best leuk om een chocolade eitje te eten als dessert, maar ook lekkere dingen worden "te" veel en dan blijven ze in de kast liggen.  Dan verscheen op het toneel mama als toverfee en werden deze eitjes omgetoverd  in lekkere chocolademelk, mousse of pasta.


Hier in België hebben wij heerlijke chocolade en zonder chauvinistisch te willen zijn is deze chocolade ook wereldwijd gekend, denk maar aan die lekkere Belgische pralines.  Ook de toeristen kennen de weg naar onze chocoladewinkels.  Onlangs in Brugge zag ik deze prachtige etalage met iewat guitig rare chocolade wezentjes...



De pralines werden in 1912 in België uitgevonden door de bakkers van Neuhaus, nergens ter wereld vindt je zo'n verscheidenheid aan deze chocoladesnoepjes.  Andere bekende Belgische pralines zijn Leonidas, Sweertvaegher of Godiva.  Nog bekende chocoladeproducenten zijn Jacques, Gudrun, Galler en Côte d'Or - deze laatste heeft heerlijke chocolade en mijn zoetebekje is een reepje "Double lait" of de "Bouchée", deze zaligheid smelt gewoon op je tong en laat een zoete smaak na van chocolade en hazelnoot.


In België staat tevens de grootste chocoladefabriek ter wereld Barry Callebaut te Wieze met vestigingen te Frankrijk, Zwitserland en VS.


Ook heeft elk van deze merken  prachtige oude blikken chocoladedozen, het doosje boven rechts is van het merk Tjoklat,  een niet meer bestaande chocolademerk uit Nederland en tjoklat is het Maleise woord voor chocolade.


De film "Chocolat" met Juliette Binoche en Johnny Depp in de hoofdrollen is een prachtig verhaal over een jonge weduwe in een frans dorpje die een chocoladewinkeltje opstart, waarmee ze vreugde brengt in ieders leven.  Deze ontroerende prachtige film smelt als chocolade in je mond...


Liefs
marieke



19 opmerkingen:

  1. Het gekke is dat ik eigenlijk niet van chocola houd....kan het dus goed laten liggen maar ik weet dat in belgië natuurlijk de lekkerste chocola wordt gemaakt! Mijn moeder is er altijd gek op dus hier kan ik altijd wel iemand er blij mee maken! Mooie post!
    Groeten, Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben er dol op, maar kan er helaas niet goed tegen. Mijn huid en darmen houden duidelijk niet van chocola. Helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijke informative post over heerlijk verleidelijk product met de naam chocola....

    Maar voordat het zover is dat het de chocolade is in de variaties die wij kennen......is/zijn er heel wat handel én mensenhanden aan te pas gekomen.
    Ik kreeg eens een rondleiding over de cacao plantages in Indonesië en kan me de weeïge lucht bij het branden van de cacaobonen nog goed herinneren,die zelfde lucht ruik ik ook altijd als de wind niet gunstig staat bij de cacaofabrieken aan de Zaan in Wormerveer wanneer we weer eens in N-H verblijven,
    verre van aangenaam die lucht!
    Nee geef mij maar af en toe een stukje pure chocolade(70%)en dat terwijl ik er 'n slokje vers gezette sterke koffie achteraan neem.

    Zoonlief bracht laatst nog wat lekkers mee uit België van Neuhaus......alleen de verpakking én draagtas was al een streling voor het oog......en over de streling op de tong nog maar gezwegen...


    Lieve groeten,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die zijn toch zo lekker, Belgische bonbons mmmmmmmm....

    Ik ga zo een kopje thee zetten, met een lekker stukje pure chocolade erbij, heerlijk.

    Fijne dag!

    Lieve groet, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijke post.
    De film CHOCOLAT heb ik ook gezien op DVD en die moet je dan bekijken,met heerlijke chocolade binnen handbereik,dat is op en top genieten.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mjammie....ik krijg spontaan trek! Die film chocolat staat wel in mijn top 5. Prachtig!

    Fijne dag!
    Alma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijke post....ben hier ook gek op....wie niet....ik eet het elke dag....en het liefs puur!!!!!
    Nog een fijne avond & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige film...en wat een heerlijke post....het water loopt me uit de mond....liefs Ria...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mmm lekker, ik doe dat ook altijd: de overgebleven paas-chocolade of Sinterklaas-chocolade omsmelten, niks lekkerder dan dat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Marieke,
    Wij waren afgelopen oktober in Brugge en hebben ons vergaapt aan alle etalages van de chocoladewinkels. Wat een heerlijkheden allemaal. We kochten natuurlijk ook een paar doosjes om mee naar huis te nemen, maar die haalden de rit naar huis bijna niet eens.. De film Chocolat vond ik ook prachtig. Chocolade is echt een geneesmiddel wanneer je je eens niet zo happy voelt...
    Ik wens je nog een fijne rest van de week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh, chocolade heerlijk.
    De eerste foto met de aardbei, heel mooi en heel aantrekkelijk;-)
    En de film .....
    Een heerlijke, leuke chocolade post!

    Fijne dag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Marieke,

    Dank je voor je leuke reactie op mijn blog!
    Leuk dat je mij gaat volgen!
    Ik heb jou ook toegevoegd aan mijn lijst met blogs!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Delicious!
    Greetings from Poland✿ܓ
    Magdalena

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Marieke, Marieke ... dit is een mooie ode aan de Belgische chocolade! Ik ben zélf geen chocoladefreak, maar het water komt me toch in de mond. Groetjes, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh... chocola, smullen!!!
    Er aan denken alleen al, daar knapt een mens van op.
    Lieve groetjes, Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Marieke,

    Bedankt voor je leuke reacties.
    Ik ben ook gek op chocolade en vooral witte,
    maar melkcholade vind ik ook lekker.

    Je bloemstukjes zijn ook prachtig gemaakt.
    Ik ga regelmatig eens op bezoek komen.

    Lieve groetjes,
    Valerie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een heerlijke post! Ik ben gek op chocolade en geniet dan ook an je prachtige foto's!

    Fijn weekend. Groeten, Miranda

    Mooie film.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtige post...en afsluiten met mijn één van mijn twee favoriete films aller tijden! Zalig! Merci

    BeantwoordenVerwijderen