Pagina's

vrijdag 30 maart 2012

Wat met groen?

bleudelavandou


Wat is het leuk om je woonkamer nu en dan eens om te toveren in een ander kleurenpalet.  Neen, begrijpt mij niet verkeerd, het wit blijft de basiskleur in ons huis, maar  het is best leuk als extraatje om er eens een ander pittig kleurtje bij te voegen.

bluedelavandou

De kussens, tafellopers en kleine decoraties veranderen in de lente van het warme winter rood naar het frisse lentegroen.  Vooral het limoengroen is een echte verfrissing voor het interieur, het maakt alles zoveel luchtiger maar is ook kalmerend voor lichaam en geest.  Geloven jullie in de taal en kracht der kleuren?

bleudelavandou

Al van bij het beginne wordt de mens geconfronteerd met de kleur groen, groen zijn de bossen waar hij in vertoeft  Onze ogen zijn ingesteld op het groen, daarom is deze kleur voor ons zo normaal en vertrouwd.  Groen staat ook voor veiligheid, denk maar even aan het groene verkeerslicht. Groen zijn ook verwijzingen naar veiligheid en dienstverlening.


Even ontspannen, wel vertoef en kijk dan naar " groen".  Ook werken in een groene omgeving heeft een heilzame en activerende werking.

Groen is ook de kleur van hoop, terugkerende vruchtbaarheid in de natuur.
Bij de Chinezen betekent groen een lang leven.


bleudelavandou

Anderzijds heeft groen ook een negatief kantje, het is ook de kleur die wordt weergegeven voor vergif en zoals in films bijvoorbeeld voor het verzinnen van griezelige wezens .
Men beweert dat dit komt omdat in en op ons lichaam geen spoor te bekennen is van de kleur groen..   Groen wordt dus geassocieerd  met alles wat niet menselijk is, laat mij denken aan draken en buitenaardse wezens…
Ook in de oudheid was groen een tweeslachtige kleur, in het oude Egypte waar de god Osiris, die groen als kleur had, zowel de heerser van het dodenrijk was als de god van de vruchtbaarheid.

bleudelavandou

Een bruidsjapon was heel lang geleden groen, werd vereenzelvigd met vruchtbaarheid.  Maar pas op, groen is ook de kleur van overspel en jaloezie.

bleudelavandou

Wie van groen houdt blijkt te houden van de natuur, het leven.  Deze “groentjes” zijn meestal  opgewekt, spraakzaam, taai vasthoudend en betrouwbaar.  Houden van vrijheid, warmte en gezelligheid.
Klopt ik vind mij hier helemaal in terug :-)   maar…welke zijn de negatieve punten weer…


Nog enkele leuke gezegden:

-         Hij ziet nog groen achter de oren.
-         Een oude bok lust nog wel een groen blaadje.
-         Zij ziet groen van jaloezie.
-         Het gras aan de overzijde is altijd groener.

Veel liefs
Marieke




22 opmerkingen:

  1. Ik heb het niet zo op groen in huis....wel planten....maar verder niets.
    toch als ik het zo zie is het best een mooie kleur.
    Ik heb wel een jurk in deze kleur....en die draag ik graag...zo zie je maar....hoe het kan lopen!!!
    Ik wens je een fijn weekend & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee geen groen voor mij, wel lichtblauw en roze...maar je post is heel leuk om te lezen!

    Fijn weekend!
    Liefs Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Marieke hello.Lovely photos.I love the lady in green how pretty.I never liked green for the longest time.I find myself now loving it.I dont like grass green but I do love a sage kinda green.

    Have a lovely weekend!Blessings!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke post Marieke...heb een groen weekend...liefs van mij...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke post Marieke, zo heb ik ook weer wat bijgeleerd.

    Heerlijk dat je gewoon zelf kunt bepalen wat je mooi vind, ik vind het er in je woonkamer heel gezellig uitzien.

    Fijn weekend
    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke post! Blijft leuk dat je wit met zoveel kunt combineren!

    Fijn weekend! Groeten Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke weetjes over de kleur groen Marieke !
    een aantal dingen wist ik, maar er zaten ook wel wat dingen tussen wat nieuw was :-)
    je vroeg mij wat over de grijskleur van de spiegel, ik heb hem zo gekocht, het is niet echt grijs, maar meer grijsblauw van kleur, dus ik kan je niet verder helpen, sorry
    wens je een gezellig "Groen" weekend toe
    groetjes Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke weetjes over groen, op die manier is groen wel heel veelzijdig hoor.
    Groen is rustgevend, in onze lokalen hebben we een groene vloer en echt het werkt!!!!

    Mooi weekend,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie leerzame bijdrage op je Blog,Marieke.
    Ik houd erg van de natuur,dus ook van groen.
    En wat een frisse zithoek heb je.

    Fijn weekend
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou, wat een leuke en goeie uitleg! Op de valreep van het weekend toch weer wat geleerd ;-)

    Fijne avond!

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat fris die kleur groen in het interieur! Ziet er erg leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk jouw 'groene' uitleg. Heb een paar jaar geleden een tijdje, net als jij, wat van die groene accenten toegevoegd. Ook met andere kleurtjes geprobeerd; staat superleuk maar ik kom toch elke keer weer op de basics zonder een kleurtje uit, dus laat het nu maar zo :-) Groetjes Colin

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk logje. Ik ben dol op natuurlijk groen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ooh ik hou van groen! Bij mij veel groen in huis. Ik heb zelfs een groene muur in mijn kamer en ja ook bij mij vind ik wel overeenkomsten!
    Mooie details hoor bij jou!
    fijn weekend
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een leuke post, heel leerzaam!!

    Ik houd ook van groen, vooral buiten, binnen wat minder, maar ik moet zeggen...het ziet er inderdaad lekker fris uit bij jou zo met dat lime groen.
    En oh ja, groen glas vind ik ook mooi, maar het mooist vind ik b.v zo'n plantaardige berceau net op een van je fotootjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nou jij hebt er wel over nagedacht zeg! Maar groen is echt natuur en dat is altijd goed,geniet ervan! Fijn weekend! jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dankjewel voor je hartelijke felicitatie.
    Wat ziet het er heerlijk fris uit bij jullie thuis.
    Dat is nu het grote voordeel van een witte basis, je kan er altijd met andere kleuren variatie in aanbrengen en dat is toch heerlijk want zo woon je elk seizoen een beetje in een ander huis :))
    Fijn weekend, liefs, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat en leuke en interessante groene post! limegroen vind ik ook altijd een echte voorjaarskleur, maakt vrolijk!
    oud groen vind ik ook een mooie kleur voor in huis, toch vind je hier in huis niet veel groen, wel buiten in de tuin, veel gras en veel planten, struiken en bomen!
    wat is je header mooi!!

    fijn weekend,
    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heey Marieke,
    WAUWWWWWWWWWW....wat een hele leuke en mooi blog-post!!!!!!
    SCHITTEREND, en zéker als je het over de kleur GROEN hebt.
    Weet je......ik ben helemaal GÉK van GROEN, alle kleuren groen.
    Of het nu licht groen of donker groen of mint groen of gras groen is, ik ben er GÉK op. ALS HET MAAR GROEN IS.
    En wat jij daar allemaal schrijft, daar is bij mij heel veel van waar. Misschien is dat niet zo slim om te zeggen, maar het is wel zo. En of het nu binnen is of buiten, als het maar GROEN is. Nu moet je niet denken dat ik alleen maar groen om mij heen heb (want dat is niet zo) maar ik vind het wel een WAANZINNIGE KLEUR!!!! MOOI, HÉÉl ERG MOOI!!!!!!!!!
    Marieke....DANK JE WEL xxx voor deze hele mooie post.
    Hele-Lieve-Groene-Groetjes+Knuffels Fienny :)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een leuke uitleg over de kleur groen! Ik vind het er in je woonkamer heel sfeervol uitzien.

    Groetjes en een fijne week,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een leuke post over groen, meestal ben ik niet zo van het groen, maar je hebt me hierdoor met andere ogen naar groen laten kijken. Overigens kan je ook groen van nijd zien, gelukkig heb ik daar weinig last van. Bedanktvoor deze leerzame post!! Lieve groeten
    Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  22. nou weer wat geleerd ik ben gek op olijfgroen ... vind groen in huis ook wel mooi een paar mooie groene takken in een vaas zonder bloemen net zo mooi ..... wens je een fijne paasdagen al zijn die een geel hahahahah lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen