Pagina's

dinsdag 13 maart 2012

Haar naam was Sarah...

De laatste voorbije dagen heeft manlief de TV voor zich alléén, niet dat wij ruzie hebben, maar ik ben een boek aan het lezen dat zo aangrijpend en spannend is dat ik perse wil weten hoe het eindigt.
Verleden week naar de bib geweest en weer een stapel boeken meegebracht, tuin-en interieurboeken zijn er altijd bij en nog enkele spannende boeken voor 's avonds.  Ik geniet vooral van verhalen met historische achtergrond, eventueel mag het ook nog een mix zijn van waar gebeurd en fictie.  Niet alle boeken zijn leuk om te lezen soms zijn de verhalen zo saai en onsamenhangend dat het boek ergens onderaan de mand verdwijnt..  Dit boek "Haar naam was Sarah" heeft mij als mens en vrouw heel diep geraakt en geeft een duidelijk tijdsbeeld terug van de oorlogsjaren 1940-1945, waarvan ik gelukkig alléén maar de  verhalen kende die mijn grootmoeder ons vertelde, een wereld in een ander tijdsbeeld, waar gewone brave burgers door ophitsing en schrikbewind zich gedragen als een hatende, onverschillige menigte en neerzien op diegenen die vervolgd worden, zelfs al zijn deze onschuldige kinderen.

"De tienjarige Sarah wordt samen met haar ouders opgepakt en naar het wielerstadion in Parijs gebracht, waarvandaan duizenden joden worden gedeporteerd.  Niemand heeft gezien dat Sarah haar kleiner broertje Michel in een kledingkast opsloot, net voordat de politie het appartement binnendrong, en Sarah de sleutel  van de kast  bij zich houdt.
Zestig jaar later krijgt Julia Jarmond, een amerikaanse journaliste in Parijs, de opdracht een artikel te schrijven over deze razzia.  Ze gaat op zoek in de archieven en via het dossier van Sarah ontdekt zij het goed verborgen geheim van haar schoonfamilie." "Tatiana de Rosnay"

Er  zijn vele boeken geschreven over de tweede wereldoorlog, maar dit verhaal is zo indrukwekkende dat je niet kan stoppen met lezen....

Liefs
marieke

21 opmerkingen:

  1. Het is een aangrijpend verhaald en toch kun je het boek niet naast je leggen, ik had hetzelfde. Ondertussen heb ik ook al de verfilming gezien en die vond ik zelfs nog heftiger, ik hield het niet droog hoor....lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg goed boek. Je zou hierna de film ook eens moeten kijken. Nog beter.

    Groetjes,

    Lizet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vond het ook een geweldig boek! Evenals de film heel aangrijpend!
    Lieve groet van Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vond het ook een prachtig boek en heb hem in één keer uitgelezen! De film viel mij ook niet tegen.

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben zelf geen lezer maar kan wel voorstellen dat je helemaal in zo boek kan zitten wens je veel plezier ermee. Lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig boek. Ik begrijp je helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, dat is echt echt een mooi boek..heb het vorig jaar ook gelezen..
    Als je dit mooi vindt, dan vind je "Het lot van de famlilie Meijer " vast ook mooi, alleen da's een echt dikke pil...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit boek heeft mij ook enorm geboeid. De film heb ik niet gezien. Ik ben altijd bang dat het me tegenvalt. Mijn fantasie gaat toch andere wegen dan de film.
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja,ik heb het ook gelezen en is echt heel indrukwekkend.
    Van dezelfde schrijfster is er nu ook een nieuw boek,dat heet :
    " Het huis waar jij van hield ".

    Beschrijving


    Parijs, tweede helft 19de eeuw. Door de ambitieuze stadsvernieuwingswerken van baron Haussmann verdwijnen er complete wijken van de kaart. De huizen van duizenden Parijzenaars worden onteigend. Ondertussen kabbelt het leven van Rose Bazelet rustig voort, ze leest Le Petit Journal en maakt wandelingen in de tuinen rond het Palais du Luxembourg. Tot de dag waarop de noodlottige brief komt: haar huis ligt op het trace van de boulevard Saint-Germain en moet worden afgebroken. Haar wereld dreigt in te storten, maar Rose bindt de strijd aan met de prefect en met de keizer, om het familiebezit te redden, het huis dat een angstvallig bewaard geheim herbergt... .

    Ook een aanrader.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, dit boek vergeet je niet gauw en het verhaal ook niet, zo aangrijpend! Heb de film ook gezien, dan hou je het ook echt niet droog! Toch blijft het boek altijd mooier, zoals bij de meeste boekverfilmingen...
    Groetjes Joanike

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik heb dit boek al heel lang in mijn boekenkast liggen, maar ik ga het er nu toch maar uitpakken..

    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Marieke,
    Ik heb het boek ook gelezen, ´s morgens begonnen en echt niet meer gestopt tot het uit was, ergens in de avond. Eten deed ik op de bank en de tv mocht ook niet aan, want ik kan niet lezen als er ergens een tv aanstaat... Het moest echt uit. Heel indrukwekkend vond ik het verhaal. De film vond ik ook heel mooi, maar bij een boek maak je toch je eigen beelden...
    Ik wens je nog een heel fijne avond Marieke,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De film vond ik een stuk minder dan het boek. Van dit boek moest ik afkicken en was ik echt ontroerd/geraakt! prachtig en zo goed geschreven qua gevoel.... geniet ervan! lieve groet Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig boek, nee stoppen zat er niet in, ik had het ook. De film vond ik ook mooi, het beeld klopte bij het boek. Lieve groet Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik ken dit boek niet, maar ik vind dit al heel ingrijpend.
    ga ook eens kijken of ik het hier in de biep kan vinden.
    en ja, dit moet je lekker lezen in alle rust.
    fijn weekend meisje en groetjes van an

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ook ik heb het boek nog niet gelezen, maar ga dat nu zeker doen!

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb het een tijdje terug al gelezen, er is nog zo'n soort boek.. als je dit boek er mooi vind dan vind je "Het familie portret" van Jenna Blum nog veel mooier.
    Zoek het maar eens op.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het is heel lang geleden dat ik een boek gelezen heb kan er op een of andere manier gewoon mijn aandacht niet bij houden en bovendien ook nog niet heel lang zitten .
    Door jullie verhalen ga ik dit boek toch eens onthouden voor een vakantie waarrin ik hoop wel weer heerlijk te kunnen lezen?
    Fijn weekend!
    Lieve groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Twee jaar terug al gelezen met een brok in mijn keel. Zo aangrijpend. Zelfs mijn dochter (toen 16 jaar) las het in 1 ruk uit. Samen hebben we vorig jaar de dvd bekeken en ik heb heel wat traantjes weg moeten slikken...
    Fijne zondag,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  20. bij mij staat het ook op mijn leeslijstje ... nu nog de energie vinden om het hele eind naar de boekhandel te lopen. groetjes, @nne

    BeantwoordenVerwijderen