Pagina's

vrijdag 24 februari 2012

zij zijn jong en ik ben...



Je zal het al opgemerkt hebben dat ik de laatste tijd wat afwezig ben in blogland.  Dit heeft te maken met mijn werk, verandering eist meer energie en dan kom je 's avonds uitgeput thuis en val je in slaap in je luie zetel.  Gelukkig is er na elke week weer het weekend, waar ik dan weer gezellig mij kan bezighouden met mijn hobby's, zoals bloggen.

Op dit moment is er op het bedrijf waar ik werk veel veranderingen, een jongere generatie komt erbij met nieuwe ideeën, recente computerprogramma's, reorganisatie en dat vergt van de 50 plussers meer inspanning, als je tenminste wilt meevaren in die gekke stroom.  Veel keuze is er niet hoor, het is kop of munt.


Je hoort mij geen kritiek geven op deze jongere mensen, ooit waren wij de eerste generatie vrouwen die daar in het bedrijf werden tewerkgesteld.  Het bedrijf teerde toen op een echte mannenmaatschappij waar vrouwen niet welkom waren.  Wij waren als echte amazones die op onze paarden sprongen en ten strijde trokken tegen dit onrecht dat ons werd aangedaan.  Na ettelijke jaren hadden wij deze zware strijd overwonnen en kregen wij ook onze kansen om onze capaciteiten waar te maken in dit bedrijf.


Mijn mening is altijd geweest dat iedereen een kans moet krijgen, maar dan wel met het nodige respect naar andere collega's toe en wat merken wij nu dat is dat de jongere generatie kost wat kost hogere posities, salarissen willen zonder rekening te houden met de ervaring van hun oudere collega's.  Zij weten immers alles al en hoeven geen gouden raad meer van oude tantes.  Mijn oude baas heeft hier geen mening over en tenslotte is hij binnen enkele maanden op rust en wordt het bedrijf overgenomen door zijn zonen en dochter, dus als directie krijgen wij ook daar een jongere generatie voorgeschoteld. Op dit moment heb ik met dit nieuw beleid geen problemen, maar je ziet wel elke dag het bekvechten van de jongere generatie om toch maar  uit de menigte op te vallen en kans op promotie te maken, zonder enig respect naar anderen toe.


Ik vind het volledig normaal dat jonge mensen ambitieus zijn, en niet alléén jonge maar ook oudere mensen kunnen  vrij ambitieus zijn, maar het heeft te maken met de manier waarop en daar heb ik het dan wel wat moeilijk mee.  Je krijgt de indruk dat je er niet meer bijhoort en dat gevoel is voor velen onder ons nefast, want dan wilt je nog één ding, zo vlug mogelijk weg.  Maar ook weggaan is geen oplossing, want wie geeft nu nog werk aan een bende 50 jarige...veel werkkeuze hebt je niet meer op die leeftijd en dan voelt je je als een rat in een val.



Ergens moet ik wel toegeven dat ik soms mijn hoofd op hol laat brengen door andere collega's en dan komt die amazone van weleer weer terug naar boven.
Maar het bestijgen van mijn paard gaat wat trager en mijn wapens wegens zwaarder en de overwinning is helemaal niet zo zeker meer.  Maar éénmaal een amazone, altijd een amazone, opgeven komt niet voor in onze woordenschat.

Liefs
marieke

19 opmerkingen:

  1. Ik ken het gevoel. Volhouden, Marieke.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, da's erg, maar het ligt niet alleen aan de 'jonge'collega's, zowiezo wordt je 'anders' na je 50ste, wij hebben een eigen bedrijf, geen jonge collega's, en ook nog eigen baas, maar ik wil er af en toe ook de brui aan geven, al die werkdruk...terwijl we daar 10 jaar geleden niks van dachten...
    Het is gewoon de leeftijd, je kan niet zo snel meer de vernieuwingen bijhouden, eg maar waar.

    Maar werkervaring en levenservaring...die hebben we wel, en dat is ook een heel belangrijk iets voor een bedrijf, maar dat beseffen die jonkies nog niet zo, die denken inderdaad dat ze het allemaal al weten. Misschien gaan ze het nog inzien.

    En het is ook nog eens de generatie inderdaad, die zo snel mogelijk heeeel veeel willen ( verdienen enzo) maar ze komen er nog wel achter, dat de 'economie' niet eeuwig tot in de hemel kan groeien.

    Volhouden hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook al werk ik niet buitenshuis, toch herken ik heel veel van wat je schrijft want ik denk eerlijk gezegd dat de wereld zo een beetje in elkaar zit! Iedereen is bezig met zijn ding, doet waar hij of zij in gelooft en respect voor iemand die alles al heeft doorgemaakt ontbreekt op heel veel vlakken.
    Laat je hoofd niet gek maken, blijf dicht bij jezelf en je eigen gevoel en....geniet van het weekend ;)
    Heel veel liefs, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het zal zeker een zware druk op jou schouders zijn, volhouden Marieke, succes!

    Fijn weekend!
    Liefs Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel herkenbaar voor mij maar marieke....blijf jezelf trouw en doe wat jij denkt dat goed is voor jou.
    Ik wens je veel succes.
    Groetjes, Trudie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit heb je goed gezegd.

    Eerlijk gezegd zou ik niet met de jongere willen ruilen, want alles is gericht op prestatie, snelheid enz.....
    En als je niet in dit plaatje past, dan val je al snel buiten de boot.
    De maatschappij maakt één grote fout: je hebt ouderen en jongeren er wordt een scheiding gemaakt die er niet hoort te zijn, de ouderen en jongere horen samen te gaan.

    Marieke.... blijf jezelf, DE AMAZONE, je bent een voorbeeld voor de jongere.

    Lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. herken dit heel erg van mijn man z is het met hem ook gegaan het is heel erg zwaar om daar tegen op te boksen en die kwam ook elke avond uitgeput thuis ....soms kan je het maar een beetje langs je heen laten gaan jezelf blijven moet je wel erg moeilijk is deze situatie brrrrr heel veel sterkte ermee lieve groet en eeh fijn weekend gaat daar maar lekker van geniete zodat je daar weer je energie uit kan halen ....rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En zo is het en niet anders !!...blijf jezelf daar berijk je het meest mee.....liefs van mij...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een goede instelling! Het valt niet altijd mee, maar niet opgeven hoor, succes.

    Fijn weekend. Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja ik herken jouw verhaal en dat is soms een bittere pil. Ik ben ook al jarenlang zoekend naar ander werk, ik werk nu bij een gehandicapte jongen (particulier). Heb er hevige rugklachten aan overgehouden. Heb altijd administratieve banen gehad maar daar kom je gewoon niet meer tussen. Laatst assesment gehad voor een baan (het stelde niet eens wat voor) de jongere dames kletsten als kippen zonder kop.....maar werden wel aangenomen....ik niet omdat ik niet kakelde, kon ik waarschijnlijk niet goed met mensen omgaan. Ik ben bijna uit mijn vel gesprongen....heb tot 3 geteld en ben naar huis gegaan....Het is moeilijk...maar ik hoop dat jij het volhoudt want eenmaal weg en je komt er echt niet meer tussen......gelukkig kunnen wij gevoelens delen....groetjes Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een vrouw naar mijn hart....goed zo....laat je maar horen....is niet mis mee...ik wens je veel succes.
    Fijn weekend & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat je zegt is waar de jongeren ( niet allemaal maar de meeste) zien niet in dat oudere collega's die vaak hun best doen om met de tijd mee te gaan heel waardevol zijn .
    Blijf jezelf en laat je niet gek maken hoe moeilijk dat ook ooit is. Overigens werkt dat helaas ook zo tussen jongeren onderling hoor.
    Als je niet bent zoals het gros van de anderen sta je al snel buiten de groep, knap als je jezelf durft te zijn!
    Geniet heerlijk van je dubbel en dwars verdiende weekend!
    Lieve groet Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi beschreven,Marieke.
    En dan hebben zo ook nog eens de pensioenleeftijd verhoogd.
    Is dat in België ook al aan de orde ?
    Maar vecht maar gerust terug,hoor.
    De jongeren moeten beseffen,dat ook zij op een dag vijftig worden en dan zullen ze het vast ook prettig vinden,als ze met respect behandeld worden.
    Zeg dat maar tegen ze,als ze het te bond maken.

    Fijn weekend
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ans

      Ja hier in België is er ook sprake van de pensioenleeftijd te verhogen, in eerste instantie naar 60 jaar en binnen enkele jaren naar 62...ik duim op die 60 !!

      Prettige weekend,

      marieke

      Verwijderen
  14. Laat je niet ondersneeuwem hoor.......de jongere generatie kan meer van de 50 plussers leren dan ze willen toegeven.........
    Laat maar schuiven......komt vast goed !!!
    Een heel fijn weekend.
    Lieve groetjes van Bianca xx

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een echte amazone heeft gesproken......prachtig verwoord.....
    en gelijk heb je........gewoon te paard.
    Succes

    Fijn weekend

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Niet opgeven meisje want wij zijn het ook waard, wij hebben ervaring en dat hebben zij niet ! Ook levenservaring en menselijkheid is nodig op het werk want dat is maturiteit, iets dat de jongere invasie niet heeft en ook maar zal hebben als ze zo oud ;-) zijn als wij. Dat zullen wij altijd meer hebben als zij, "het verstand komt niet voor de jaren" zeggen ze soms ! Alle respect voor de jongere generatie hoor, want ze hebben dikwijls hard gestudeerd maar respect moet wederzijds zijn.

    Lieve groetjes en geniet nog van je zondag.
    Carine

    BeantwoordenVerwijderen
  17. je hebt gelijk, maar je moet je niet laten overdonderen hoor!.
    en wie zag ik bovenin? calimero? ha,ha,
    geniet van je zondag meisje , want dan hoeft niets en alles mag.
    liefs An

    BeantwoordenVerwijderen