Pagina's

zaterdag 11 februari 2012

Eerste liefde


Ik was nog maar 6 dat ik "haar" leerde kennen, al vlug kreeg ik een liefde-haat verhouding met haar.  Papa was muziekleraar en het sprak vanzelf dat al zijn kinderen één of meerdere muziekinstrumenten zouden gaan bespelen.  In het begin was het best leuk en ik was ook heel fier over mijn prestaties, zeker op het heilige moment dat het linkse hand een  ander spel speelde (begeleiding) dan het rechtse (melodie).  Het gegoochel met deze 2  werd alsmaar moeilijker en complexer en alsof muziek spelen al niet moeilijk genoeg is, haalden ze er ook nog eens bemols en kruisen bij.  Het was niet voldoende om zomaar een stukje te spelen maar muziek moest je voelen en ontleden, stel je voor als 10 jarige dat ik er soms mijn buik van vol had.  's Nachts dwarrelden de la en de do kruis door mijn dromen, al waren ze stoute feeên uit één of ander kinderverhaal.

Bij ons thuis als het over "muziek" ging, en daarover hadden wij dagelijks gesprekken, meningsverschillen en soms ook ruzies was er maar één woord dat vader kende "doorzetten".
Op mijn 15de nog even getwijfeld om verder te studeren aan het conservatorium, papa zei dat ik het moest gaan proberen maar ikzelf twijfelde enorm aan mijn kunnen en mijn keuze ging een totaal andere richting uit.  Zo werd het kleine muzikale meisje geen succesvolle pianiste zoals haar vader graag gewild had, maar werd een bediende onder de zoveel andere bedienden, met onder haar naam een engelse titel, dit om wat meer indruk te maken vooral naar klanten toe.  Was dit uiteindelijk de juiste keuze, of had ik...toch maar best geluisterd naar de "wijze"raad van mijn  vader.  Zo is het leven éénmaal, je maakt een keuze en het bepaalt verder je leven...voor ieder van ons.

Maar mijn eerste liefde, de muziek blijf ik trouw.  Mijn stem is jarenlang mijn instrument geweest en ook mijn beste vriendin de piano gaf ik niet op en wisselde haar soms af met de gitaar.  Jarenlang heb ik haar niet meer bespeeld, er waren nu éénmaal andere prioriteiten.  Mijn oudste dochter Anneke speelde onlangs op de piano en bij het horen van deze klanken nam ik het besluit, ik zou weer piano gaan spelen.  Het begin was moeilijk en de partituren die  vroeger vanzelf klonken, klinken nu wat gebrekkiger maar ...wij zetten door.


Op dit moment oefen ik het liedje "I will always love you", en dit is "mijn valentijn" voor manlief.
Oefening baart kunst...zei vader ooit ... en nu moet ik echt hier afsluiten want zij wacht op mij... samen gaan wij al spelend oefenen voor de grote verrassing...

Liefs
marieke

19 opmerkingen:

  1. Hallo Marieke,
    Wat een mooi verhaal. Je had al eerder geschreven over je vader en zijn wens dat jij verder zou gaan met je pianomuziek. De keuzes die we maken bepalen inderdaad voor een groot deel de rest van je leven. Ik denk dat je altijd de goede keuze maakt, want nu ben je door je dochter Anneke weer bij je eerste liefde terug gekomen, de piano. Geweldig leuk idee van je om dit mooie lied te oefenen voor jouw man. Hij zal het prachtig vinden, zeker weten...
    Ik wens je een heel fijn weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig verhaal,zelf ben ik ook gek op de piano,ook een tijdje les gehad maar het is moeilijk,mijn dochter heeft ook op les gezeten,totaal 4 jaar,ze ging liever zwemmen dan naar pianoles,ze was 9 toen ze begon,ik was zo trots!!!!
    Ik blijf het mooi vinden,als ik luister naar BIRDY,niet alleen haar stem maar met de piano erbij kan ik daar zo van genieten,PRACHTIG!!!!!!
    Het is leuk dat je het weer opgepakt hebt,ik hoop dat Alischa van mij dat ook gaat doen,laten we het hopen.
    Ik wens je een fijn weekend & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk. Wat zal je man hiervan genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi verhaal, ik ben zelf compleet a-musicaal,( dwz, ik speel geen instument) maar kan er erg van genieten als anderen een mooi instument bespelen, ik vind dit ZO KNAP..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig en ontroerend verhaal. Wat mooi dat je door je dochter de muziek weer hebt 'herontdekt'. En wat een verrassing voor je man.

    Echt super vind ik het!

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ooh wat een verhaal zeg! hihih ooit na heel veel gekibbel mocht ik kiezen oefenen of afwassen en ik koos ja ja afwassen!! hoe erg is dat! woehahaha Jij pakt het toch maar weer mooi op super zeg!!
    fijn weekend
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, lijkt me zo fijn als je mooi piano kunt spelen! Ik ben pas begonnen met gitaar! Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig vind ik het als je een muziekinstrument kunt bespelen! Dochterlief is vorig jaar begonnen met gitaarles, maar helaas is haar lerares er dit jaar mee gestopt...

    Fijn weekend. Groeten, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je man zal blij verrast zijn, heerlijk!!


    Fijn weekend
    Lieve groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk als je zo muzikaal bent......wat zal je man blij zijn gezellig hoor een huis met muziek...liefs fijn weekend van mij...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie post en zo leuk om te weten, ik hou ook heel veel van muziek en ben nooit op het idee gekomen om nou zelf eens een instrument te leren bespelen. Bij ons thuis, speelt mijn vriend ook gitaar, ik vind het geweldig, muziek maken en piano lijkt mij zo heerlijk....groetjes Marjon

      Verwijderen
  11. Wat een mooi verhaal, het lijkt me heerlijk om zo goed piano te spelen, maar kom helemaal niet uit een muzikale familie. We hebben wel altijd muziek aan staan, maar bespelen geen instrument. Blijven oefenen hoor, ik zou best wel eens om het hoekje willen luisteren (hihi). Succeas hoor!!! Lieve groetjes
    Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooi verhaal!
    Ik hoop dat jullie het mooie muziekstuk op valentijn voor de grote liefde kunnen spelen, zou heel romantisch zijn!
    Fijne zondag en succes met oefenen, leuk hoor met je dochter!
    Groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie post is het geworden! succes met oefenen!

    Groeten Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig leuk idee van je om dit mooie lied te oefenen voor jouw man. Hij zal het prachtig vinden!
    Ik heb vanaf mijn 6de jaar de dwarsfluit leren spelen, maar ben vanaf mijn 18 jaar ermee gestopt. Eigenlijk ook erg jammer, maar ooit ben ik ook van plan om de draad ook weer op te pakken.

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Schitterend verhaal.
    En wat goed,dat je weer achter de piano bent gaan zitten,om te oefenen,voor een hele mooie verrassing.
    Ik zou je pianospel ook weleens willen horen.
    Klinkt vast heel erg mooi.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  16. wat een prachtig verhaal en goed van je dat je de draad weer hebt opgepakt.
    dit is meteen een mooi eerbetoon aan whitney houston , i will always love you was haar grootste en mooiste hit.
    en je man zal zeker deze post voor valentijn prachtig vinden.
    fijne dag meisje.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een prachtig verhaal en wat zal dit een lieve verrassing zijn voor je valentijn.

    Fijne nieuwe week

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik kreeg de 'Versatile Blogger Award' en vond het leuk deze aan jou door te geven omdat
    ik altijd met veel plezier je blog bezoek.
    Hopelijk ben je er blij mee :-)
    Als je een kijkje neemt op mijn blog dan zie je daar de spelregels.
    Nog een fijne zondag!

    Lieve Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen