Pagina's

zaterdag 7 januari 2012

wij zijn terug...


Vooraleer ik jullie mijn reisverhaal vertel, wens ik aan al mijn lieve blogvriendinnen een zakje vol met klavertjes vier, dat zij jullie veel geluk, en liefde mogen brengen en daarbij nog een flinke portie blogplezier!!

Mijn principessa (troetelnaampje van  Victoria) was zo blij ons te zien en vooral de kerst, dat toch een echt familiegebeuren is, samen te kunnen doorbrengen in Zweden. 

Het was een lange auto- en boottrip,  en het zoeken naar ons huisje ginds was een hele sinecure.  Na 2 uren zoeken vonden wij het gele huisje maar niet, het zou een dorpje zijn vlakbij Växjo maar wij bleven maar rondtoeren en de GPS vond maar niet de locaties die wij hadden ingetikt.  Manlief vond het helemaal niet meer leuk en begon zijn  geduld te verliezen, uiteindelijk hebben wij de hulp van de huisbaas moeten inschakelen en bereikten wij na....52 km. verder eindelijk ons gele huisje.
Pittoresk was het wel, maar voor ons kleine Belgen die wonen in een klein land, was 52 km. nu niet onmiddellijk "in de buurt".  Wij hebben enkele keren die 52 km. heen en weer gereden, en het eigenaardige is dat je inderdaad na enkele dagen ook gaat denken van "het valt nog best mee"'.






Het gele huisje bleek in een ver verleden een boerderij te zijn geweest, het is een groot huis met verschillende kamers en deze zijn ingedeeld in nog kleinere kamers.  Het werd dus een hele zoektocht om het huis te verkennen.  Het was gelegen dicht bij een meertje en geloof mij Zuid-Zweden heeft enorm vele meren en meertjes, en naaste buren hadden wij niet.   Ook buiten is er ruimte met overvloed, je wordt niet gehinderd door verkeer en ook niet door mensen, eventueel kan je het bezoek verwachten van een eland of een haas.  Het gaf ons een enorm gevoel van vrijheid en de natuur is overal rondom .  Zalig!!



Met Kerstdag kwam het zonnetje ons in de namiddag vergezellen en wandelden wij 2 uur lang in het bos en zo naar het meertje toe.  Manlief was onder de indruk van de houten uitkijkposten in het bos en voelde zich er meteen thuis.  Als een oudere Tarzan liet hij zijn kunstjes zien.



De volgende dag vertrokken Victoria, Steffi (mede studente), manlief en ikzelf richting Växjo, weg van het platteland  maakten wij kennis met de stad, ikzelf vond deze heel charmant en vooral de wandeling rond het grote meer was koud maar gezellig.




Nadien was het fika time, dus een tas warme chocolademelk met een taartje. Dan even terug naar het studentenhuis,  de studentenroom was onder gedompeld in een leuke kerstsfeer en bij gebrek aan tijd en geld hadden zij zelf leuke kerstversieringen gemaakt.


Nog even het vriendje van Victoria ophalen aan het station en dan weer richting geel huisje.

Door één van de medestudenten werd ons een tip gegeven om even door te reizen naar Karlskröna,  thuisbasis van de zweedse marine.  Eeuwenlang had Zweden een sterke marinemacht en de gekende zweedse vloot trok dikwijls uit om veldslagen te bevechten met o.a. buurlanden zoals Denemarken.   Deze stad is dan ook fier op zijn militair verleden en je vindt er overal nog overblijfsels van.  Het plaatselijk museum bracht ons wat zweedse geschiedenis bij.



Wij vonden het allen wel heel spijtig dat wij geen sneeuw hebben gezien, wat had het nog allemaal mooier geweest dit alles met een wit kleedje aan.  Ik blijf echt van wit houden, niet alleen voor mijn interieur en kleding maar ook blijkbaar voor de natuur.  Wit brengt je in die serene, zuivere sfeer, een kleur dat best past bij Zweden.  


Ook vind ik die typische zweedse huizen mooi en uniform.  In de streek waar wij verbleven, waren de huizen gedeeltelijk van hout en soms ook geschilderd  in de kleuren geel en lichtblauw.  Ze hadden dezelfde eenvoudige uitstraling, niet zoals hier bij ons waar je in één straat 20 soorten huizen tegenkomt.  Zelfs de kerstversiering was sober maar mooi, bijna elk huisje had een al dan niet fonkelende ster of het eeuwenoude zweedse kandelaartje met dan wel witte elektrische lichtjes.   De Zweden houden van kerstmis en alhoewel het buiten koud kan zijn is het binnen gezellig warm.


Wij hadden dan misschien geen witte kerst, maar ons hart was opgewarmd.  Wij hebben gezellige dagen doorgebracht met Victoria, en ja...heel binnenkort is ze terug hier bij ons.



Liefs
Marieke 

23 opmerkingen:

  1. Een heel mooi, gelukkig & liefdevol 2012

    Wat fijn dat je de feestdagen met je dochter heb mogen doorbrengen.
    Daar had ik ook wel een ver reisje voor over.
    Geweldige foto's heb je gemaakt...jammer dat het niet wit was, maar jullie hebben er niet minder om genoten, zo te vernemen.

    Het nieuwe jaar is goed begonnen en zal nog warmer voelen als jullie dochter weer thuis is.

    Fijn weekend!

    Lieve groet, Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi verslag.
    Dat is dus intens genieten geweest.
    Prachtige foto's laat je zien,van een mooie sfeer.

    Ik wens je een heel fijn nieuw jaar.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi fotoverslag, Marieke. Fijn om te lezen. Welkom thuis en de allerbeste wensen voor 2012.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat fijn Marieke dat jullie in Zweden zo'n heerlijke tijd met elkaar doorgebracht hebben!
    schitterend land lijkt me dat! heb je nog een eland bij jullie huisje mogen begroeten, dat lijkt me zo gaaf! wat heerlijk dat Victoria weer bijna thuis komt en zo fijn dat jullie daar nu ook geweest zijn om straks samen herinneringen op te kunnen halen en te weten waar ze over praat!

    ook voor jou nog veel geluk, liefde en gezondheid voor 2012.

    fijn weekend,
    lieve groet, Tjitske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Happy new year!!
    Wat mooi in beeld en warm om te lezen!

    Lieve groet van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie foto's en een schitterende omgeving.
    Goed te horen dat jullie het zo fijn hebben gehad met de kerstdgen en Victoria.
    Voor jou en je familie alle goeds voor 2012.

    Lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat ziet eruit als een geslaagde vakantie, Zweden staat hier ook nog op het verlanglijstje! En dat huisje in de sneeuw... ohhh wat mooi! Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb genoten van je reisverslag en foto's! Zweden staat hier ook hoog op het lijstje voor een vakantie, maar het mooie weer trekt ons toch nog elke keer weer richting het zuiden ;) Fijn dat Victoria snel weer thuiskomt en jullie samen mooie herinneringen kunnen ophalen aan deze fijne tijd.

    Fijn weekend. Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooi reisverslag Marieke en wat fijn dat je kan terugkijken op een geslaagde vakantie.
    Zo mooi de foto met het met kerstlichtjes versierde huis.
    Ik wens je ook een jaar vol van geluk en liefde toe.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Voor jou ook een warm 2012. Wat laat je ons meegenieten zeg...ik voel helemaal het sfeertje omdat we er lang geleden ook doorheengereisd zijn...wat is het dan heerlijk om dochterlief te zien en dan binnenkort toch weer het weerzien thuis.
    Geniet nog lekker na van al je mooie momenten daar!!!

    Lieve groetjes,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook voor jullie een goed, gezond en gelukkig 2012!! Leuk jullie foto's te zien! en heerlijk dat jullie genoten hebben samen met jullie dochter!

    Liefs Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk je post !! en je bent erweer..welkom thuis ...geniet van een heerlijk weekend...liefs van mij...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt en wat fijn om weer even bij je dochter te zijn. Het lijkt mij zo'n mooi land. De foto van het verlichtte huis is sprookjesachtig mooi!

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Voor jou en je dierbaren ook een geweldig 2012 Marieke!!!
    Wat een mooie reis heb je gemaakt. Genoten met je dochter...jouw jaar is goed begonnen :-)
    Groetjes en fijne zondag,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nog een gelukkig en mooi 2012 Marieke.
    Wat super leuk dat je de feestdagen op deze wel heel speciale manier samen met je dachter heb mogen doorbrengen.
    prachtig zijn je foto's en ik heb genoten van je prachtige reisverslag...
    lieve groet...ELLY.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nog de allerbeste wensen......
    Oh wat heerlijk om daar de feestdagen doorgebracht te hebben....dat maakt het plaatje wel helemaal af....ondanks dat er misschien geen sneeuw was....
    Fijne avond
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Voor jullie ook nog een geweldig 2012! Hij is in ieder geval goed begonnen voor jullie!
    Bedankt voor je heerlijke reisverslag door mijn favoriete vakantieland! Ik heb echt genoten van je verhaal en foto's!

    Nog een fijne zondagavond!
    San

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wow, wat ziet er dat mooi uit!! Prachtig!! Wil je me je adres mailen, je hebt een viltsetje gewonnen omdat je op me gestemd hebt ;-)
    homemadeby@gmail.com
    liefs, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  19. wat een prachtig reisverslag en mooie foto,s.
    verder nog een fantastisch 2012 gewenst.
    het lijkt mij heerlijk om daar de feestdagen door te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Marieke,
    Nog de allerbeste wensen voor 2012!
    Wat bijzonder dat je de feestdagen in Zweden hebt doorgebracht! Ooit hoop ik daar ook eens naar toe te gaan....
    Groetjes Joanike

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een mooie wens zeg! Dankjewel! Voor jullie wens ik natuurlijk ook alle geluk en een goede gezondheid toe!
    Jullie zijn het jaar in elk geval wel al goed begonnen, wat lijkt het me daar heerlijk zeg.
    Ik heb genoten van het verhaal en de prachtige foto's,
    liefs, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  22. .....oeps.....ik ben dit reisverslag even mis gelopen:-(

    ik wens jou en je gezinnetje niet enkel in het begin van het nieuwe jaar veel gezondheid,geluk en liefde met elkaar....maar het héle jaar door!!!

    Ook al ging de reis met wat hindernissen toch hebben jullie een super tijd doorgebracht, veel gezien en genoten van de mooie omgeving en met elkaar.

    Fijn weekeind en lieve groeten!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen