Pagina's

woensdag 18 januari 2012

Dankbaarheid-ode aan Phil Bosmans

Phil Bosmans is er niet meer, maar hij laat ons wel een rijke erfenis na, zijn prachtige spreuken  die hij schreef voor De Bond zonder Naam (BZN).
BZN een maatschappij kritische beweging die mensen in nood helpt, maar die vooral ook gekend werd bij het vlaamse publiek door hun spreuken op de jaarkalender.

Phil werd geboren in 1922 in het Limburgse Gruitrode, in 1941 werd hij pater.  Vanaf 1957  legde Phil zich volledig toe op de uitbouw van de Bond zonder Naam in Vlaanderen, waar de kleine man centraal staat.
Hij stond 36 jaar lang aan het hoofd van deze organisatie en was ook de auteur van zijn gekende spreuken begrijpbaar voor iedereen alsook tal van boeken.



Gisteren hoorde ik in het nieuwsbericht dat je hem kan beschouwen als de eerste twitteraar, zijn spreuken waar kort  en positief maar gaven de juiste essentie weer.

Enkele van zijn spreuken:

"Een mens zonder gebreken is een gebrekkig mens"

"De zon gaat niemand voorbij, maar als je zelf door de schaduw kruipt, kan ze je niet vinden"

"Een klein ideaal is beter dan een groot kapitaal"

"Noten mag je kraken, mensen nooit"

"Je ziet alles heel anders en veel beter door ogen die getraand hebben"

en voor mij één van de mooiste:

"Geduld is een stille vorm van liefde"



MEMORIUM SPREUK van de Bond zonder Naam:

"MIJN LAATSTE WOORD : DANKBAARHEID"

Liefs
Marieke

18 opmerkingen:

  1. Welkom op m'n blog en ik ben jou ook gaan volgen! Veel van de dingen die jij in "over mij " schrijft, gelden ook voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig logje vol eerbied voor Phil. Hij was een bijzonder mens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kende deze man niet, maar zijn spreuken zijn prachtig.
    Groetjes Bianca xx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ken deze man ook niet .Prachtige spreuken lees ik hier ,en die ene in blauw is zeker een heel mooie
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wie weinig zegt, zegt vaak veel.
    Monsigneur d'Escriva, de oprichter van het Opus Dei, kon ook in korte zinnen iets geweldigs uitleggen.
    Daarin deed hij net al Phil de WAARHEID eer aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja mooie spreuken had deze man he! Ik heb wel eens iets van hem gelezen, leek me een bijzonder mens... Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. IK ken deze man niet,maar zijn spreuken zijn kort en krachtig.

    Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige spreuken, net als je logje.....

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Helaas ken ik deze man niet,maar ken wel De Bond zonder Naam.
    Weet ook van de spreuken,maar wist niet dat hij die mooie spreuken maakte.
    Lief,dat je even aandacht aan hem schenkt op je Blog.
    Een mooi mens is heegegaan... .

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Marieke,
    Geweldige ode aan een geweldige man!
    Mooie spreuken.
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie spreuken zijn van deze man afkomstig!

    Groeten,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook ik hoorden gisteren op de radio van het overlijden van Phil Bosmans,een groot man is niet meer....maar hij laat door en in zijn werk mooie herinneringen achter.

    Hadden alle twitterberichten maar net zóveel inhoud als de kort maar krachtige uitspaken van pater Phil Bosmans....

    waarvan ik deze ook zo'n ijzersterke vind: Wie je bent is oneindig belangrijker dan wat je hebt.

    Lieve groeten,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat een prachtige ode voor een geweldige man.
    en mooie spreuken zeg.
    leuk om hier een post aan te wijden.
    fijne dag meisje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oei, ik wist niet dat hij overleden was!
    Hij laat ons een schat van mooie spreuken na!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  15. prachtige spreuken ....fijn weekend lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Vroeger thuishadden wij ook zulke spreuken hangen. Elke maand een nieuwe!

    De Akebia is best wel een sterke groeier. Maar je kunt hem in toom houden door te snoeien. De kransen hiervan zijn veel mooier van kleur en blijven langer goed als van de hop!

    Waarom zou hij niet op leem groeien, lijkt me geen probleem.

    Groetjes Thea ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een hele mooie ode aan Phil Bosmans Marieke! Dankjewel voor je lieve berichtje. Een hele fijne week gewenst, groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Phil Bosmans.. dit doet mij meteen denken aan mijn moeder, zij las veel boeken van hem, die nu bij mij in de boekenkast staan.. mijn moeder had wel eens last van depressiviteit en trok zich dan op aan zijn wijsheden!

    dank je voor je lieve reactie!

    ik wens je een heerlijk weekend,
    lieve groet van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen