Pagina's

woensdag 9 november 2011

bloempje op woensdag-chrysant


Allerheiligen en Allerzielen ligt weer achter ons.  Ook dit jaar een bezoekje gebracht aan het kerkhof en een bloemstukje gemaakt voor op het graf van onze mama.  Alhoewel ik een hekel heb om met deze dagen te pronken op een kerkhof, heb ik toch een bloemstukje gemaakt met mini-chrysantjes voor mijn lieve mama.  Ik breng haar regelmatig een bezoekje, en het hoeft daarvoor echt geen allerheiligen te zijn...



In onze streken staat de chrysant symbool  met de dood, een bloem dat vooral veel gebruikt wordt om met Allerheiligen de graven mee te sieren.  Jaren geleden, toen exporteren van tropische bloemen geen alledaags ding was, gebruikte men de laatste bloemen die nog voorradig waren in november, en dat was de chrysant.

In andere landen zoals bvb.in Japan is de chrysant het nationaal symbool.


Ondertussen heeft de grootbloemige chrysant plaats gemaakt voor de lieve kleine potchrysantjes, deze haalt haar charme uit de enorme bloemenweelde.




Ook modeontwerpers zijn geïnteresseerd in dit kleine tere bloempje...



Van de "carriëre" van de chrysant kan je zeggen dat zij begon als  kerkhofbloem en opgeklommen is tot een felbegeerde kamer en kuipplant, waar wij wekenlang kunnen van genieten...

Liefs
Marieke

19 opmerkingen:

  1. Ik ben nooit zo'n fan geweest van de chrysant, maar......die schoen er erg prachtig. Enne, je hebt gelijk hoor.....het hoeft geen allerheiligen te zijn om aan de overledene in onze omgeving te denken......gewoon doen, wanneer je er behoefte aan hebt.
    Fijne avond.
    groetjes Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Marieke,
    Ja, wie kent ze niet, de chrysant. Ze zijn er in zulke mooie kleuren en in grote potten buiten naast de voordeur vind ik ze nog steeds erg mooi. Ze blijven ook zo lang nog mooi. Ik heb 1 keer een grote bolchrysant overgehouden tot het volgende voorjaar en er groeiden gewoon weer nieuwe takjes tussen het oude afgestorven spul. Ik heb toen alle oude takjes er uitgeknipt en de plant begon weer lekker te groeien. Maar niet meer zo uitbundig als het jaar ervoor. Voor een tweede keer overhouden was het niet meer de moeite waard.
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ha Marieke! de chrysant.. zo'n oude, bekende en ook mooie bloem en je hebt er ook heel lang plezier van! ik heb een tijd gehad dat ik ze oubollig vond, maar je hebt nu zulke mooie soorten, ik heb ze hier ook in de tuin en ze bloeien zo lekker uitbundig!
    gaat het nog steeds goed met Victoria? het schiet al op tot de kerst hè:)

    fijne avond!
    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Marieke!Lovely post.This was my greek grandmothers favorite flower.I adore them as well.Especailly during the fall season, as they dont like the hot weather.I adore that shoe,so cute.

    Wow all Saints and all Souls day went so fast this year.Soon it will be the lovely time of Christmas I cant wait.

    Blessings!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook al ben ik niet Katholiek opgegroeid vind ik Allerheiligen en Allerzielen een mooie traditie. De begraafplaats bij ons in Kapellen is een bloemenzee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb jij toch altijd leuke posten met allerlei weetjes zoals nu weer over chrysanten.
    Mooi stukje hoor, ik geniet er van.
    Lieve groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja das waar.....je kan er altijd heen als je wilt...ik doe het ook erg regelmatig hoor......liefs van mij...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja,chrysanten zie je nu bijna in iedere tuin staan.
    En inderdaad worden ze veel gebruikt op Allerzielen en Allerheiligen,om een graf van een dierbare wat kleur te geven.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een chrysant roept bij mij echt het herfstgevoel op. Ik vind ze mooi, maar wist er niet zo veel van als jij,...altijd leuk om er meer over te leren!

    Een fijne dag,

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De chrysant ze heeft al heel wat meegemaakt! Mooi verhaal over haar geschiedenis zeg, en met haar prachtige kleuren maakt ze de herfst echt compleet!
    fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Chrysanten zijn prachtig, straks weer de hele grote in herstkleuren.

    De schoenen vind ik wel leuk hoor!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi post,hoor,wij gaan ook altijd regelmatig naar onze ouders toe wanneer we er de behoefte aan hebben,.....de chrysant,prachtig en sterke bloem,....xx

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hay Marieke,

    Ja deze post is grappig..
    Die schoen met bloemen..dat is supertof!

    Groetjes,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goh, dit wist ik niet van de chrysant! Ik vind het leuk om dit te lezen.
    Die schoen is echt schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Chrysanten... dat vind ik best wel een mooie bloem...Ik wist wel dat hij veel gebruikt wordt in grafstukjes net als rozen.
    Ik vind het een echte herfstbloem....Vooral de geur.De schoenen vind ik trouwens super leuk !!!!
    fijn weekend....Elly.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Altijd fijn om er zo af en toe even heen te gaan......prachtige kleuren......
    Doe mij zo'n schoen ;0)
    Fijn weekend
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie kleur chrysanten...heerlijk toch om even zo'n plekje te kunnen bezoeken ook als het geen allerheiligen/allerzielen is.

    Leuke schoenen....zo apart.

    Fijne dag, Trudie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat goed dat je toch haar op die manier kunt opzoeken...En die afbeeldingen, hahah zo maak je er nog iets moois van de chrysanten..Nicole*

    BeantwoordenVerwijderen