Pagina's

zondag 16 oktober 2011

Morgenstond heeft goud in de mond..


Elke morgen brengt een nieuwe dag.  Een nieuwe dag met zijn verhalen van geluk of ellende, een dag dat je  plots heel gelukkig maakt en dan weer verdrietig.  Een dag maakt de balans op van het leven.



Voor mij betekent elke morgen een nieuwe start, als een echt ochtendmens word ik wakker , zeg dag aan mijn poezen, maak mijn tas klaar met fruit en drank voor de lastige uurtjes op het werk, de was wordt naar buiten gebracht voor te drogen en vooraleer ik begin met mij  aan te kleden nog even genieten in mijn luie zetel met een tas koffie en een leuk tijdschrift.  Met het autootje enkele kilometers rijden, met op de achtergrond (dan vooral 's morgens) de rustige klanken van Mozart, Bach of Chopin...zo heerlijk rustig tussen het drukke alledaagse verkeer...


Ik ben tamelijk positief ingesteld, en probeer dan ook elke gebeurtenis te relativeren.  Op het werk lukt dit niet altijd, je laat je soms beïnvloeden door roddel en jaloezie en dan betrapt je jezelf erop dat je ook aan het roddelen bent...nadien vind ik mijzelf dan niet meer zo leuk, zelfs heel klein  ...natuurlijk kan je je niet terugvinden bij elke mens, wij zijn zo gelijkend en dan weer zo verschillend van elkaar.  Niet iedereen streeft voor hetzelfde doel, er zijn er ook die hunkeren naar macht en status, zij vergeten wel dikwijls de essentie van het leven, dat beseffen ze dan ook veel later, en dikwijls ook "te laat".
Deze verscheidenheid maakt het ook weer boeiend, maar ook moeilijker om in relatie te leven met anderen.

Respect, hoffelijkheid en vriendelijkheid zijn niet alleen woorden, je kan ze uitproberen ook, je kan er een ander gelukkig meemaken en niet alleen anderen maar ook jezelf, moeder Theresia zei ooit:

"Vriendelijke woorden kunnen kort zijn en makkelijk uitgesproken worden, maar hun echo duurt eindeloos voort".
 
 "Sommige" woorden vergeet je nooit, niet alleen op die minder leuke momenten van het leven, maar ook in het dagelijkse leven, daarom : geef je man een complimentje voor die bank dat hij prachtig herstelt heeft, geef je vader een zoen en zegt dat hij "de beste" is voor jou, maak een verdrietig kind blij en geef het terug nieuwe moed en door hun glimlach heen geven ze jou de energie om verder te gaan. 


 Het leven is soms als een spinnenweb, je weeft jaren aan een eigen prachtig net, waar je binnen dit net kan genieten van die heerlijke dingen in het leven.  Soms vliegen ze zo je net maar in en kan je ervan genieten met volle teugen, soms wordt dit net kapot gemaakt, en al die leuke dingen zijn er plots niet meer, maar door de herinnering eraan, krijgt  je terug de kracht om verder te spinnen, verder naar een nieuw web, verder naar een nieuwe dag...

Liefs
Marieke

25 opmerkingen:

  1. Hallo Marieke,
    Wat heb je dit ontzettend mooi geschreven. Ik ben er even helemaal stil van, deze overweging...
    En het is ook allemaal waar, dat weten we allemaal, woorden kunnen je grootste vriend zijn, maar ze kunnen ook heel erg pijn doen... Daarom is het zo belangrijk dat we er goed mee omgaan, ieder op haar of zijn eigen manier...
    Deze woorden zijn in ieder geval zeer goed geplaatst, prachtig.
    Ik wens je een heel fijne zondag,
    Groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi beschreven zeg! Ik wens je een hele mooie zondag toe!
    Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Marieke,
    Wat heb je dit bijzonder mooi geschreven!
    een blik naar je zelf en een blik naar de wereld om je heen.
    Lieve meid ik geef je vanmorgen de grootste glimlach die er bestaat een een hele dikke knuffel!
    fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En het mooie is Marieke, dat je net zoals de spin weer begint aan een nieuw web, dat is je kracht.

    Hele mooie post die mij heeft geraakt op allerlei (herkenbare) manieren.
    Geniet meis van de mooie momenten en doe daar de energie op voor de andere.

    Fijne zondag
    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kijk.....en dit zouden veel meer mensen eens moeten doen...
    Even rustig de dag doornemen, een moment van bezinning, een gesprek met jezelf...

    Ik krijg het idee dat men steeds meer haast krijg en het druk,druk,druk...heeft...
    of hoor je er tegenwoordig niet meer bij als je het niet druk hebt en er gewoon voor uit durft te komen dat je je dag hebt verdaan met luieren, of zelfs het woord verveling in de mond durft te nemen...

    Jij hebt in elk geval met je mooie en ware woorden een prachtig web gesponnen van levensfilosofie!!!

    Fijne en vooral een zondag gewenst die zijn naam eer aandoet!!
    Liefs,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heerlijk om op zondag ochtend zo'n mooi stukje te lezen.
    Je hebt het prachtig geschreven en het doet mij goed het te lezen. Ik hoop dan ook dat meerdere dit zullen lezen en ook even erbij stil blijven staan.


    Een hele fijne zondag!

    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi en ook eerlijk. Dat stukje over roddelen op het werk. Is ons dat niet allemaal wel eens overkomen? Tot je je realiseert waar je mee bezig bent en je je diep schaamt.

    Ook jou wens ik een mooie, frisse, zonnige zondag.

    Liefs uit de provincie Antwerpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Pfffff....Marieke ik hou het niet droog bij je vandaag........er rollen traantjes over mijn wangen.......het laatste stukje zo voelt mijn leven echt op het moment....zo moeilijk...maar ik heb echt in mijn hoofd ik weet dat het goed komt echt !! .....de herinnering zal altijd blijven....liefs ...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beautiful post dear Marieke.I can feel each and every word you said.Weaving our web as you say like the spider gives us new and happier days.Positive and some not.We grow stronger by all of this.

    Much happiness have a lovely Sunday.Blessings!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat heb je dit mooi weer gegeven Marieke.. ik heb je post ook al eens eerder gelezen vanmorgen.. en ik blijf er maar over nadenken.. ook over dat spinneweb.. en de herinnering.. dankjewel!
    en de uitspraak van moeder Theresa is ook zo waar..

    wat fijn dat het zo goed gaat met Victoria en daardoor ook met jou! en lang leve skype:))

    fijne ZONdag!
    liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtig blog is dit en heel realistisch.Wie van ons heeft er niet eens iets gezegd waarvan we later dachten bah dat had ik niet moeten doen.Roddelaars geef ik nu geen enkele kans meer ,daar kan ik niets mee.Mijn web was 3 jaar geleden perfect en werd totaal vernield .Langzaam ben ik weer gaan weven en soms vallen er wel eens gaatjes in ,maar ik weet dat ik dapper door zal weven tot het weer is zoals ik het graag wil maken.Dank je voor dit mooie blog.
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heb je dit mooi beschreven.
    Het mooie aan het leven is dat we elke keer kunnen beginnen aan een nieuw web.
    Daarin ook veranderingen kunnen aanbrengen en eigen keuzes kunnen maken.
    Dank je wel voor deze nadenker!
    Een fijne zondag,

    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo mooi beschreven en de woorden zijn zo waar, als je de kracht maar vindt of gebruikt dan kun je verder weven.
    Geniet van deze mooie dag die zoveel moois in zich heeft.

    Lieve groetjes,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige woorden van jou maar ook van moeder theresa die kende ik nog niet!
    Geweldig knap dat je dit gevoel zo kunt verwoorden!
    Dat stukje van het spinneweb ook zo geweldig!
    En wat een mooie foto's heb je erbij gemaakt!
    Echt een waardevolle post op deze mooie zonnige zondag! Dank je wel!
    Geniet, groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben even heel stil...wat mooi geschreven...en zulke wijze woorden.
    Bedankt hiervoor.
    Lieve groet Elly.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat heb je dit prachtig verwoord, in deze drukke leefwereld maken veel mensen vaak te weinig tijd om nog een stukje te bezinnen. Helaas...want het zou velen goed doen, en dat spinneweb, misschien hoort het wel zo, met zijweggetjes en heel veel hoekjes en kantjes ;)
    Vaak maakt het een mens ook tot wat hij is en elkeen heeft wel iets bijzonders.
    Dankjewel voor deze mooie post,
    ik wens je ook elke dag een mooie dag toe,
    liefs, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Als het maar een mooie dag vandaag was voor jou en nog een hele mooie avond... je hebt iedereen die dit leest mooi even stil laten staan. net zoals bij mij. mooi!! lieve groetjes Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooie post Marieke.
    Fijn om even tot bezinning te komen en met jezelf de dag door te nemen.
    Het citaat van Moeder Theresia is hierbij zo treffend.
    Nog even antwoord op je vraag wat voor bladeren ik in het stuk heb verwerkt, dit is Begoniablad.
    Je heb dit in verschillende kleuren en ik vond de grotendeels grijsbladige zo mooi.
    Ik wens je een fijne avond en bedankt voor deze wijze post.
    Liefs, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zo mooi!! Om even bij stil te staan en te overdenken....
    Fijne week,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een prachtige post gevuld met mooie woorden heb je gemaakt!

    Fijne avond. Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Erg mooi geschreven en zo waar.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dat heb je heel mooi geschreven Marieke!! helemaal waar!

    fijne week!
    Lieve groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat leuk dat je meteen ook een kijkje bij mij hebt genomen en volger bent geworden!

    Je blog sprak me meteen aan, mooie foto's en een heerlijke sfeer.
    Ook bovenstaand stuk heb je zo mooi omschreven.

    Tot een volgende keer,

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wauw wat mooi...wordt er stil van, echt een nadenker!! bedankt nog voor je felicitaies, was erg geslaagd, Nicole*

    BeantwoordenVerwijderen