Pagina's

woensdag 5 oktober 2011

bloempje op woensdag - heidekrans




Zondagmiddag, de zon straalt haar warmte uit als nooit tevoren in een oktobermaand.  Een namiddag om te genieten, om met iets creatief uit de hoek te komen.  Vrijdag was mijn vrije dag en dan is het meestal ook winkeldag.  Bij Brico ook even langs geweest en daar stonden zij in promotie...de heideplantjes, gemengde heide paars, wit en een beetje roze, ik vond ze best mooi en kocht er 6 van. 
Door het zien van al die mooie kransen bij mijn blogvriendinnen, vond ik het leuk om eens een kransje te maken met deze heideplantjes.

And there we go...voor ongeveer een uurtje bloemschikplezier, eerst begonnen met een lekker koel badje voor ons kransje, en dan maar knippen en de kleuren mengen...


Eerste toefje heide prikt erop, en dan klokgewijs verder gaan...

Ziezo...de helft is al gedaan voor wat betreft de heide, en het resultaat wordt stilaan zichtbaar


Nog wat schoenlappersblad langs de buiten en binnenrand van de krans...en uiteindelijk zijn er 3 1/2 plantjes aan gesneuveld, maar ze stierven... een heldendood...want de krans is geslaagd en mooi.

Bij het maken van deze krans, moest ik even denken aan een liedje dat mijn vader dikwijls zong  - het is een Vlaams lied van Armand Preud'Homme en zo klinken zijn woorden over zijn Kempische heide:

"In de stille Kempen, op de purperen hei,
staat een eenzaam huisje, met een berk erbij.
Op een zomeravond, in gedroom alléén,
kwam ik ongeweten langs dit huisje heen"

Hoe schoon op de wereld, de zomerse hei,
dat is hier op aarde de hemel voor mij!

In dat eenzaam huisje, zat een meisje ach,
lijk ik nergens anders, ooit een meisje zag!
Door het venster keek ze, mij verlegen aan,
schoof gordijntje toe en is maar opgestaan.

Hoe schoon op de wereld, de zomerse hei,
dat is hier op aarde de hemel voor mij!

Maar wat heeft de liefde, ook hier niet verricht!
Want nu schuift gordijntje, nooit meer voor me dicht!
Door het open venster, dat men vroeger sloot,
lach ik op ons kindje, op  zijn moeder schoot'

Hoe schoon op de wereld, de zomerse hei,
dat is hier op aarde de hemel voor mij!"

Papa heeft geen internet, zelfs geen computer maar morgen vertel ik het hem, dat één van zijn favorietjes op mijn blog staat, en dat zelfs nu nog zoveel mensen deze woorden zullen lezen ....en  dan zie ik hem al glimlachen en zeggen...mieke, moest ge dat nu echt doen...

Liefs
Marieke

25 opmerkingen:

  1. hoi wat leuk een krans van heide een het lichtje er is ook leuk gedaan fijne dag nog groetjes rommy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat lief dat liedje.. in gedachten zie ik je vader al glimlachen..
    en wat een leuk idee een heidekrans!!

    ik wens je een fijne dag!
    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat liedje, super!!
    En je krans is uiteraard ook prachtig gemaakt zeg, zou die lang houdbaar zijn?
    liefs, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig.
    Ik zou hiervan een printje maken en dat met de reacties aan je vader geven.
    Dus hierbij ook de lieve groetjes aan hem!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die krans is heel mooi, maar het versje ook. Bij ons staat de hele dag Radio 2 aan, dus er komt nog wel eens een Vlaams liedje voorbij. Dit heb ik echter nog nooit gehoord.

    Groetjes uit Kapellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie post......je krans is superrr....je pa zal trots zijn.....liefs van mij...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie krans! ... Heel erg mooi!

    Groetjes
    San

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ohh wat lief dat gedichtje van je vader, heb het met plezier gelezen! Kende je het nog helemaal uit je hoofd?
    Mooie krans ook!
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat lied is zo mooi en zo lief. Wat Marja al zegt: print het uit voor je pa!!
    Je krans is prachtig geworden. Ik zou het niet durven om nieuwe plantjes meteen af te knippen, maar ik ben ook niet zo handig....
    Fleurige groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goodmorning Marieke!What a lovely wreath.I never saw one of those before where you put the flower into the form to make the wreath how cute.So pretty.

    Your fathers song is just to special.Im so close to my father as well.,In fact we will have a little visit today.

    Happy Wednesday my sweet friend.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuk idee zo,n heide krans,heel mooi!!
    groetjes gerrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Marieke,
    Wat een wondermooi liedje... Ik ken het niet, maar ik vind het prachtig. Dat zal je vader toch wel erg lief vinden.
    Je heidekrans is echt heel mooi geworden zeg,
    dat heb je weer kunstig gedaan.
    Ik wens je een heel fijne dag
    Groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super leuk je heidekransje! Een heel werk maar het resultaat mag er wezen! geniet ervan!
    Groetjes van Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een mooie krans! Het liedje ken ik niet, maar wat lief om dit te plaatsen.

    Fijne dag. Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super mooie krans heb je gemaakt. Heel sfeervol met die lantaarn erin. En wat een lief gebaar naar je vader toe.....
    Groetjes José

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ohhhh...Wat een prachtig liedje....daar kom je helemaal in de sfeer van de herfst...En je vader vind het zeker mooi.
    Maar Marieke..... je krans vind ik super mooi geworden.. een leuk idee om het van heide te maken....en een goede uitleg erbij ..nog bedankt.
    Fijne dag en een lieve groet Elly.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zo mooi je krans van heide, prachtig en leuk dat je het even uitlegt.
    Het lied vind ik erg mooi, zo grappig om dit te lezen...

    Lieve groetjes,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Tuurlijk moest ge da echt doen wat een prachtig liedje en zo toepasselijk bij je mooie heidekrans!
    Dank voor je lieve reaktie het doet goed te weten dat mensen mee leven.
    Fijne avond,
    Lieve groet Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik had dit toepasselijke liedje niet willen missen. Zo mooi. Je vader zal dit toch wel waarderen.....
    Leuk idee de krans van heide!

    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Erg mooie krans,Marieke.
    En je uitleg is ook duidelijk.

    En dat liedje doet me denken aan een schilderijtje
    wat ik eens maakte met olieverf...een huisje op de heide.

    Je ziet...ik kan weer reageren,we hebben Crome op de computer gezet,naast internet explorer.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hele mooie krans geworden en het liedje is ook zo mooi.Je vader zal trots zijn!
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een leuke krans zo met dat lantaarn erin. Gelijk sfeervol. Groetjes Dicky

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een schitterende krans heb je gemaakt en het versje of zoiets vind ik lief,ik wens je een fijne week,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtige heide herfstkrans maar ook zeer zeker een prachtig gedichtje.
    Wens je een fijne dag, groetjes, Trudie

    BeantwoordenVerwijderen