Pagina's

woensdag 7 september 2011

Bloempje op woensdag-Dank U

Dit zelfgemaakt bloemstukje is mijn bedankje voor jullie steun en lieve woorden die ik mocht ontvangen op mijn voorgaand bericht.
Dat schouderklopje, een woordje van medeleven een zinnetje van verstandhouding was juist wat ik nodig had op dat moment.  Bedankt, lieve blogvriendinnen!!

Ondertussen zijn wij weer enkele dagen verder en alles gaat goed met Victoria en ...ook met mij.  Zij maakt daar heel veel "leute" maar heeft natuurlijk ook die enorme druk en "discipline" (eigenschap gekend bij onze zweedse medemens),  nogmaals besef ik wat een unieke kans zij hier gekregen heeft.

Wij jongeren van de jaren 70 kregen zulke kansen niet, en in mijn geval niet omdat mijn ouders het niet wilden, gewoon deze mogelijkheden waren praktisch onbestaand en misschien een kleine elite kon hiervan genieten.  Het waren nu eenmaal andere tijden!
Ik besef nu ook dat je opvoeding je bepaalde waarden meegeeft voor de rest van je leven, maar diezelfde waarden kunnen je soms ook  belemmeren.  Wij zijn opgegroeid, mijn zusje, broer en ikzelf in een veilige cocon, waar onze mama en papa ervoor zorgden dat er ons niets ontbrak, zij omringden ons met heel veel liefde, waarvoor ik hen dankbaar ben.


 Deze beschermende opvoeding is een sterke basis voor later maar kan ook een obstakel zijn voor je verdere leven, wij leerden spelen "op veilig" en namen bijna nooit risico's.  Nu nog ondanks mijn +50 jaren blijf ik verder spelen op veilig en inderdaad heeft dit ervoor gezorgd dat ik niet teveel onaangename verrassingen tegenkwam in mijn leven, maar ik heb door deze ingesteldheid ook wel het één en andere gemist.  Soms moet je iets aandurven, risico's nemen om iets te bereiken.



Enkele jaren terug had ik dolgraag mijn eigen zaakje opgestart, maar daarvoor moest ik mijn huidige vaste werk en inkomen opzij schuiven en risico's nemen, wat ik niet aandurfde.  Nu nog vind ik dit heel spijtig en droom ik soms nog luidop van mijn eigen zaakje.  Ook in die periode verloor mijn man zijn werk, hadden wij 2 studerende kinderen wat alles nog bemoeilijkte, dus namen wij de zekerheid voor het avontuur en bleef ik verder werken.



Al bij al ben ik een heel gelukkige vrouw, en dromen hoeven niet "altijd" uit te komen, want...dan zijn het ook geen dromen meer.
Liefs
Marieke

25 opmerkingen:

  1. Das waar !!!...fijne dag liefs van mij....xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Marieke,
    Tja, die opvoeding die wij kregen (ook al een tijdje 50+), veilig, dat zeker, en een vaste thuisbasis, daar ging het om. Maar we leren nu dat dat ook op een andere manier kan... Nooit te oud om te leren, zeg ik dan maar. Enne, die eigen zaak kan nu ook nog toch...?
    Fijn dat je dochter het zo heerlijk naar haar zin heeft, is ook een last van jouw schouders af. Maar ja, je blijft je toch zorgen maken natuurlijk... Dat zouden we ook doen als we zelf ook tripjes naar het buitenland hadden gemaakt destijds... Dat is gewoon moeder zijn.
    Marieke, ik wens je een heel fijne week...
    Groetjes en liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heel wijs logje. Fijne dag, Marieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ze heeft een prachtkans om dit te mogen doen! en jij bent een trotse mama! wijzelf vroeger, kregen die kans niet, het was ofwel dat studeren ofwel werken, ik ben kapster afgestudeerd maar doe er niks mee want vind het helemaal niet leuk...heel jammer, ik was gek op biologie, maar ze vonden dat ik die studie niet aan kon...beter hadden ze het wel gedaan, want dan had ik wat gedaan dat ik graag deed, de richting kapster was een fiasco, ik zat daar niet op mijn plaats...en af en toe vind ik dat je toch moet gaan voor je droom, ik heb nog dromen zat hihihi

    Lieve groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja dromen moeten er ook blijven maar ik snap het ook wel ben net zo opgroeit met broer en zus maar doe het zelf nu wel wat anders waar dan ook weer niks mis mee is maar ik snap je wel mestaal zo van stel je voor dat dit of dat kan gebeuren soms moet je gokken maar dat moet je durven ik ben daardoor ook niet zo`n gokker iedereen zegt tegen mij ook altijd doe wat voor je zelf daar kan je goud mee verdienen maar dat leukt me dan ook niet om het te doen een denk ik wat nou heb is zekerheid ik wens je nog vele dromen liefs rommy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie bloemen en een mooi blog.Jouw dochter krijgt in elk geval de kans om dit te doen.En op veilig spelen heeft je toch ook veel rust gegeven denk ik dan.Ach en een beetje dromen mag toch!
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. tja van alles leer je en kijk je geeft je dochter de kansen die jij niet gehad hebt mooi is dat ook en dromen daar ben je nooit te oud voor hoor ..... lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Las je vorige berichtje nog even bij......kan me je gevoel zo voorstellen.....
    Je kind zo ver weg van huis.....dat is ook moeilijk en dat mag je best zeggen......
    Elke moeder zal dit begrijpen....het maakt je juist mens.....
    Sterkte en liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een goede middag,
    Fijn te horen dat je dochter het zo naar haar zin heeft..
    Je kan hier ook enorm trots op zijn dat ze zo'n stap durft te nemen...ja toch !!!
    In mijn tijd ging je ook niet naar het buitenland om een studie te doen maar de tijden zijn zo veranderd....vooral door de enorme vlucht van de communicatiemiddelen is de wereld een stuk kleiner geworden en de jeugd van nu slaat hun vleugels steeds vaker over de landgrenzen heen.
    Een mooie post !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Marieke,

    Heb je vorige post ook even gelezen...en kan me je gevoel voorstellen...deze post heb je ook mooi omschreven met de juiste foto`s erbij.

    lieve groetjesss

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Always keeep dreaming,its a way to keep postive and young,have a lovely week Marieke.By the way I so love your name.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja,zo ging dat in die tijd.
    Ook ik ben nogal beschermend opgevoed.
    Dat heeft tot gevolg,dat je soms dingen niet aandurft.
    Oh,ik had lieve ouders hoor,maar het was nu eenmaal een andere tijd...net zoals jij zegt.
    Ik ben ook in die tijd opgegroeid.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fijn dat ze het zo naar haar zin heeft (dat maakt het gemis misschien iets makkelijker) Je bloemstukje is erg mooi.

    Fijne avond!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig je bloemstukje en natuurlijk steunen de bloggers je hoor!
    Ik ben ook in die tijd opgegroeid en ben eigenlijk ook zo honkvast en gesteld op zekerheid. Eigenlijk maar goed ook want ook wij hebben twee opgroeiende pubers en bij ons gebeurde hetzelfde als bij jullie.
    Wanneer komen werkgevers er eens achter dat werk- ervaring en vooral levenservaring ook telt en dat ze ook de ouderen (boven de 50) nog de kans moeten geven.
    De maatschappij zit heel krom in elkaar tegenwoordig dat weet ik wel.
    Ondertussen blijven we positief en dromen gewoon door.
    Lieve groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ohh meid, kan me goed voorstellen dat je, je meisje mist, moet er niet aan denken
    en wat betreft je "veilige" opvoeding, ik hoop volgende maand 40 te worden, maar het is heel herkenbaar
    ik ben de jongste van 6 en een achteraan komertje, maar het is nog steeds herkenbaar
    en ondanks dat het voor mij ook zeker een belemmering is, ben ik ook dankbaar dat ik zo mocht opgroeien
    groetjes Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig je zelfgemaakt bloemstuk Marieke en je post is heel herkenbaar.....blijven dromen!fijne dag nog...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hey Marieke,dankjewel over het complimentje ivm het hartje, als je wil dan mag je me een mailtje sturen naar sezoentje@hotmail.be dan heb ik je email en leg ik je haarfijn uit hoe je zo een afbeelding op stof kan krijgen ;)
    Liefs, Sonja
    ps : het is sezoentje en niet seizoentje met een i want daar gebeuren vaak missingen mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi je zelfgemaakte bloemstuk.....
    Fijn dat je dochter het naar haar zin heeft en jij weer je draai kan vinden.
    Dromen is fijn, ze enigszins evenaren wat passend is bij jou geeft wel voldoening!
    Fijne avond,

    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  19. De ervaringen die je dochter nu op doet zal ze altijd met zich mee dragen. Tijden zijn nu heel anders. Maar dromen mag je altijd toch? En wie weet komen ze nog wel eens uit!!

    Lieve groet
    Alma

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat heb je dit mooi en oprecht geschreven...ik denk ook regelmatig over dit soort dingen na, mijn eigen jeugd was heel anders dan die van mijn eigen kinderen, ik merk heel vaak hoe zo om me heen hangen en hoe ze uiten dat ze van me houden enz...dit heb ik zelf nooit gekend en soms benauwd 't me..
    Dank ik...hebben ze 't misschien niet té goed? Hier zijn ze ook veilig en er gebeurd zelden wat...toch laat ik ze de laatste tijd wat meer los en hou me afzijdig om ze zelf keuzes te laten maken, sja...ik zeg altijd, ik heb geen gebruiksaanwijzing gekregen bij die twee bevallingen dus ik moet 't ook maar doen vanuit mijn eigen gevoel

    Nouja, kan er uren over praten, 't houdt je bezig, succes met alles he

    Groetjes, Veronique

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtig bloemstukje!!!
    Je verhaal is heel herkenbaar. Ik denk dat het bij mij niet alleen aan de opvoeding lag waardoor ik minder ondernemend was, maar ook verlegenheid. Heb ik nog steeds last van. Maakt niet uit, want ik hou van mijn 'veilige' leventje.
    Wat fijn dat het goed gaat met je dochter. Moet voor jou een hele geruststelling zijn.
    Lieve groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Via het bloemetje op woensdag kom ik op je blog... Ik heb gelijk ook even je vorige berichtje gelezen natuurlijk. Hè, wat naar voor je dat je de aandacht van je dochter zo mist! Tja, kleine meisjes worden groot (gelukkig maar), dat valt niet altijd mee. Ik zit zelf nog in de kleine kinderen (4 en 7 jaar), maar ik kijk er nu al tegen op dat ze ooit "echt groot" worden. Wat zal het dan stil worden. Nu ik jouw woorden zo lees, besef ik me dat we allemaal gewoon in het nu moeten leven en genieten van de mooie momenten samen: fijne herinneringen creëren!

    Neem ook eens een kijkje op mijn blog?

    Lieve groetjes,
    Wanda

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat leuk dat je bij mij op mijn blog bent geweest en mij wilt volgen.
    Zelf heb je ook een heel leuke blog die ik zeker wil volgen.Maar zoals je al gelezen zult hebben heb ik een probleem met reageren.Ik kan het allen anoniem doen.Je vraagt naar dat hartje ik heb zo een pakje fotopapier in de action gekocht en de beschrijving gevold ne het is gelukt,het was ook mijn eerste keer dat ik het deed.Daarna heb ik de foto erop genaaid met een kantje erover.Dat moet je maar eens probern echt leuk om te doen.
    Nog een leuk weekend.
    Groetjes Carine van de blog Liesje

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Fijn dat je dochter het zo naar d'r zin heeft. Groetjes Dicky

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een mooi bloemetje met een emotioneel verhaal(je vorige post) even bij gelezen, het is menselijk en moederschap is dan ontzettend krachtig..erg jaloers ben ik op jullie band, hou eraan vast, komt zekere weten goed, Nicole*

    BeantwoordenVerwijderen