Pagina's

donderdag 25 augustus 2011

nieuws vanuit ...Växjo

Bedankt lieve blogvriendinnen voor jullie reactie's op het vertrek van Victoria.  Zoveel lieve woordjes van steun en medeleven, het gaf mij extra moed.

Ondertussen is de reis goed verlopen en is Victoria nu in Växjo, haar kamer is gelegen in een groot gebouw op een 40 tal minuten looptijd van de campus.  Hier logeren al de Erasmusstudenten samen, een bonte verzameling aan talen, kleuren en cultuur.

De eerste dag was het toch wel wat aanpassen, aankomen in een kamer met een kaal bed en lege kasten is nu niet meteen het aangenaamste, maar vandaag is zij al enkele spulletjes gaan kopen en morgen laat zij mij haar kamer zien via skype. Ondertussen zijn ook al haar reistassen aangekomen en kan ze beginnen met zich te nestelen.  Gisterenavond zijn ze met z'n allen (zwitsers, duitsers, nederlanders, turken, grieken...) op stap geweest naar ...Mc Donald's en blijkbaar hebben ze ervan genoten.


Vandaag heeft Victoria een fiets gekocht, en daar zij de ervaring heeft om met mama de rommelmarkten af te struinen, is ze ook heel goed in afbieden (beter dan ikzelf).  Zij heeft een tweedehandsfiets gevonden voor de prijs van ...20 EUR. ipv. 80 EUR. .  Ondertussen hebben andere studenten al haar mee gevraagd om mee af te dingen voor hun fietsen.
Voedingswinkels zijn wel vrij duur in Zweden, en het is een beetje zoeken naar de goedkoopste keten, en daar...kan je niet afbieden.

Vandaag is ook de andere belgische studente aangekomen en Victoria voelt zich meteen al een stuk beter, zij kent Steffie vrij goed, want zij volgde ook cursus meubelontwerp hier in Mechelen.


Victoria wou een "knuffelding" meenemen, dat haar kon troosten als het iets minder leuk wordt, en zij nam de plaid mee dat ik deze zomer gehaakt had, ik had er een kaartje in verstopt met wat lieve en bemoedigende woordjes, en dat...heeft ze gisterenavond gevonden.  Ze vond het heel leuk en de plaid heeft al goed zijn dienst vervult, want de nachten zijn daar nu al vrij koud.

Ik wacht nu ongeduldig af op een volgend skype bericht , wat een luxe toch die moderne communicatiemiddelen - stel je deze situatie maar eens voor zo'n 100 jaar geleden...

Veel liefs

Marieke

20 opmerkingen:

  1. Wat een lief idee van je om een kaartje tussen het plaid te doen, dat zal haar goed hebben gedaan.
    Zweden staat erom bekend dat het een duur land is en dat Victoria zo goed is in afdingen, komt haar nu zeker goed van pas.
    Ik hoop dat je dochter zich snel thuis zal voelen.

    Lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed te horen Marieke! Heerlijk dat ze een lekker plekje heeft. Wat een schat van ervaring zal zij daar op doen. Al die contacten gaan haar leven vast veranderen. Het is geweldig hoe we tegenwoordig contact kunnen leggen. Niet weken wachten op een brief ;)

    Lief dat aandenken in de vorm van een plaid en dat kaartje zal haar goed doen.

    Ik wens je een hele fijne dag!
    Hier schijnt het zonnetje!!

    Lieve groet
    Alma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat ze veilig is aangekomen en zich aan het settelen is. Ze gaat een boeiende tijd tegemoet. Veel skype plezier samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En ben jij zelf al een beetje gerustgesteld? 't Is fijn als kinderen zich kunnen ontwikkelen en nieuwe ervaringen opdoen, maar voor de moeders........tja.....
    Komt allemaal goed. En met al die moderne middelen heb je in no time contact.
    Lieve groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk dat alles goed gaat met haar daar ... moet voor jou ook wat rust brengen ... een prachtig idee die paid....gelukkig dat je tegenwoordig zoveel middelen hebt om contact te leggen maakt de afstand wat kleiner .... lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou kijk dat zijn mooie berichten.....skype ze !! liefs van mij...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zie je dat het toch allemaal weer goedkomt, dat wij als moeder altijd overbezorgd zijn, ze zijn zoveel zelfstandiger dan wij denken.

    Fijn dat het goed met haar en jou gaat ;-)

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat fijn dat je goede berichten hebt Marieke, dat geeft je vast een stuk rust! en skypen is zo handig, wat heb ik dat ook veel gedaan met mijn dochter, ze liet me van alles zien.. haar kamer.. het uitzicht en als ze iets gekocht had, zo leuk!!
    geniet ervan!

    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn dat ze veilig aangekomen is en ze ook al uit geweest is met mede studenten .Nu haar plek gezellig maken en dat kost even tijd.Zo lief om een kaartje bij de plaid te doen ,een echte mama !!Heerlijk toch dat Skype om een goed kontact te kunnen hebben .Ik hoop dat je wat minder verdrietig zal zijn nu je weet dat het zeker goed komt daar in Zweden
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een uitvinding....skype.....vroeger moest je het met een telefoontje doen. Gelukkig is dat veranderd. Het lijkt mij wel ontzettend leuk om met een groep mensen uit verschillende landen in het buitenalnd te zijn. Heerlijk cultuur snuiven......die ervaring nemen ze haar nooit meer af.
    Groetjes Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi hoi eindelijk even iets van mij

    Je dochter ver van huis,altijd even slikken voor mam.
    Gelukkig is het tot dusver allemaal goed verlopen.
    Wat lief dat je er stiekem een kaartje bij hebt gedaan
    Ja ja we leven gelukkig in 2011,contact houden met het verre weg
    Hoop dat ze een geweldige tijd heeft
    liefs Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fijn voor je dat ze al een beetje geseteld is en dat er ook iemand is die ze al kent. Het is inderdaad fijn dat er tegenwoordig middelen zijn zodat je elkaar als je wil elke dag live kunt zien en horen. Groetjes Dicky

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Skype dus je kunt haar gezellig ook zien!
    Wat een leuke update Marieke!
    Zo te lezen gaat dat helemaal goed komen met Victoria.
    Wat schattig dat ze dat dekentje mee wilde nemen (prachtig gemaakt overigens) en wat een idee om daar dan weer een lief kaartje in te verstoppen...daarvoor moet je ...Marieke heten!
    Lieve groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja,de moderne communiecatiemiddelen zijn inderdaad heerlijk in dit geval.
    Je kunt eigenlijk live je dochter volgen,in woord en beeld,echt een luxe.
    Fijn,dat je dochter meteen goede berichten heeft,dat doet een moederhart goed.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja Skype is super...als ik werk kan ik met mijn smartphone contact houden met mijn puberzoon thuis :)
    Hee maar naar Zweden...het is een prachtig land en voor haar zal 't vast een superervaring zijn! Dat afbieden doet ze goed btw! Leuk als ze op je lijken he :)

    Succes zonder je dochter thuis...ik wens jullie een fijn contact toe!

    Groetjes, Veronique

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dank je wel voor je berichtje op mijn blog.
    We hebben in ieder geval 1 ding gemeen: ook ik word hier het kattenvrouwtje genoemd.
    Op dit moment hebben we er nog maar 4,waar er jarenlang 10 geleefd hebben.
    Ruim 5 jaar geleden zijn er een aantal katten omgekomen bij een brand in onze woning en daarna kwamen er nog bij en overleden er nog.
    Bij dit 4 tal houden we het.
    En daar genieten we gelukkig weer volop van.
    Eentje zit een beetje ziekies op mijn schoot.
    Maar we gaan er weer voor.
    Lieve groeten,
    Agnes

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Im a new follower to your lovely blog.

    Have a nice weekend!~~Becky

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat een heerlijk bericht,wat fijn dat je dochter goed is aangekomen en zich al een beetje heeft genesteld,wat superlief het kaartje in de plaid,ik hoop dat ze een hele mooie tijd tegemoet gaat en wat heerlijk om zo contact met elkaar te kunnen onderhouden,....fijn weekend,xxx.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het is mijn opmonter stukje om te lezen als het hier even down hill side gaat. Eén van de vele neven-effecten van multiculturaliteit? Ik begin een zin in het Nederlands, gebruik tussendoor een frans woord, afgewisseld met Duits en vaak eindig ik met Engels om het helemaal af te maken :-).
    Nu nog dat Zweeds erbij ...

    Ps: ik blijk ook als een van de weinige erasmussers een full time lessenrooster te hebben met sommige dagen van 9 tot 21u op school... Als dat maar goed komt in de niet-licht-dagen...Maar zoals je al waarschijnlijk klaar hebt liggen op het puntje van je tong, geen nood ik lees je briefje wel ;-)

    x Zoen!
    Dochterlief

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ps; kan niet slapen, en de kattenfoto's doen daar niet veel goed aan :-)
    Ik mis ze nu al ongeloofelijk hard xxxx voor elks een kus

    BeantwoordenVerwijderen