Pagina's

maandag 15 augustus 2011

Brughe die Schone ...

Victoria onze jongste dochter vertrekt binnen enkele dagen naar Zweden voor 6 maanden.  Voor haar vertrek wou ze dolgraag met de mama nog eens lekker een onderonsje onder meiden, dus kozen wij voor enkele dagen Brugge.  Samen van alles ontdekken, gek doen en uren praten (hier zeggen wij lameeren).
Dus donderdagmorgen vertrokken wij met de trein naar Brugge, voor de gelegenheid hadden wij een kamer gehuurd in een B&B, gelegen in het centrum.
Even kennismaken met Nicole een  vriendelijke Brugse dame, die voor ons de komende 2 dagen zou zorgen en dan ...op stap door Brughe die schone...


Vele tips kregen wij van Annelies  van het blog "le ciel flamand", alvast bedankt Annelies, voor de leuke adresjes en bezienswaardigheden!!

Eerst een kijkje nemen in het oude begijnhof, gesticht rond 1244, de witgeschilderde huisjes dateren van 16,17 en 18de eeuw en zijn tot op heden prachtig onderhouden.  Een oase van rust en schoonheid binnen een drukke stad.


Even verder stappen wij de Onze Lieve Vrouwkathedraal binnen met talrijke meesterwerken van de Vlaamse Primitieven en als pronkstuk de pieta van Michelangelo, één van de weinig kunstwerken van deze grootmeester die Italie verlaten heeft, om hier te pronken in het kleine Vlaanderen. 


Brugje over  richting Groeningemuseum, dit museum toont een uitgebreide collectie van schilderwerken gaande van Vlaamse Primitieven tot het Expressionisme, ook in het Arentshuis kan je volop genieten van moderne kunst.
 Over de Dijver richting Vismarkt, waar het prachtige winkeltje is van Victoria, prachtige engelse antiek, stoffen en meubeltjes om van te bekschuimen.  Ik heb daar ook de stoffen teruggevonden van het belgische merk Pimlico, wel vrij duur maar ik kon toch niet weerstaan om 2 meter ervan mee te brengen.   Ook dochterlief vond er een prachtig antiek buroot'je en het bracht ons op ideeën voor de nieuwe inrichting van haar kamer.

Brugge alom gekend voor haar prachtige kantwerk en die heerlijke belgische chocolade.


Vrijdagmorgen na een lekker ontbijt wandelen wij door naar de kleine brocantemarkt, lekker overal gesnuisd en ook...gevonden...eindelijk...een oude keukenweegschaal.
 Hierover meer in een volgend blogje...


Victoria kocht er, of liever ik kocht voor Victoria een prachtig paar antieke oorbellen.  Een beetje als herinnering aan deze 2 prachtige dagen samen in Brugge.  Daarna richting winkelstraten en inderdaad Brugge heeft prachtige winkels, een paar laarzen gevoerd met wol gekocht voor dochterlief om intens te gebruiken in het koude Zweden.  Ook bij Dille en Kamille enkele leuke spulletjes gekocht voor de keuken, want deze wordt met de koude wintermaanden  in het warme rood gehuld.  Wij sluiten af met een lekker appelstrüdel en een koffie in het 't Eekhoetje, een leuk koffiehuis. 

 


Brugge zal voor mij en Victoria een prachtige en leuke herinnering blijven, samen met dochterlief op stap gaan laadt weer eens mijn levensbatterijen op en laat ons beseffen hoeveel wij lijken op elkaar maar ook hoeveel wij van elkaar houden.

En hebben jullie goed deze foto's bekeken, ja.... wij hadden ...zon...


Liefs

Marieke



15 opmerkingen:

  1. Wat heerlijk om zo samen met haar van al dat moois te genieten. Wat zul je haar missen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Marieke,
    Wat heb jij een heerlijk weekend gehad zeg. Fijn om zo wat special quality time met je dochter te hebben, voordat ze je voor 6 maanden verlaat. Blijvende herinneringen zullen dit zijn. En die zon, ja die hebben we gisteren hier ook gehad.... en ervan genoten...
    Ik wens je een heel fijne dag,
    groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 6 maanden Zweden! wat zal dat een enorme ervaring voor je dochter worden, ik hoop dat ze daar een hele mooie, leerzame tijd tegemoet gaat!
    ik geniet nog steeds van de verhalen en de herinneringen van mijn dochter over haar surinametijd.
    en wat heerlijk om daaraan voorafgaand nog even gezellig samen op stap geweest te zijn.
    veel succes voor je dochter en zeker ook voor jou!

    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hee Marieke,

    Wij zijn Vrijdag ook naar Brugge geweest !!
    eerst naar Gent (voor een marktje) en daarna eerst naar de begijnhuisjes (musea) en daarna het centrum in
    eerdaags maak ik er ook een post van, kun je nog een keer genieten hihi
    wie weet zijn we elkaar wel tegen gekomen, zonder dat we het wisten

    6 maanden Zweden, oei voor mij zou dat een zware dobber zijn, maar wat een geweldige ervaring voor jouw dochter
    wens haar heel veel plezier daar toe
    groetjes Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja geweldige foto's !!!..wat een heerlijk geniet moment samen met je dochter......en dan nu 6 maanden Zweden...pfffff....dat is even slikken.....fijne week liefs van mij...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi Marieke om te lezen dat jullie samen zijn geweest, heerlijk lijkt me dat.
    Ik vind je dochter ook wel een hele mooie naam hebben, Victoria, klinkt heel chique.

    Wat zul je haar missen maar wat een super ervaring is het om in Zweden stage te gaan lopen.
    Maar je ging volgens mij met Kerst naar haar toe?

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Brugge is zo leuk dat je telkens weer zou teruggaan. En dan moeder en dochter tja dat is de beste combinatie he. Ik kan nog kiezen gelukkig met moeder of met de dochter, allebei leuk alleen zien we dan andere dingens :-)Ik zou ze nogal missen 6 maanden ....

    Lieve groetjes
    Carine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heerlijk hebben jullie het gehad zeg. Vroeger gingen wij met de vriendinnen ieder jaar een weekend naar Brugge, ook geweldig hoor. Veel lachen en tetteren. Nu ga ik het één van deze dagen ook doen met mijn dochter van 28.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk om het zo samen nog even gezellig af te sluiten.Spannend toch, ons overbuurmeisje vertrekt deze week ook naar Zweden en onze dochter gaat volgende week naar Finland, ja het is me wat als ze 6 maanden weggaan en wij moeders maar huilen:)))
    Wens je dochter veel plezier.

    Groetjes,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heerlijk samen zo uitstapje iets waar jullie lekker aan terug kunnen denken .... zou een gemis worden voor beide .....je dochter veel plezier daar ....fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zes maanden Zweden is best lang.
    Maar wel een rijke ervaring voor je dochter.
    En je verblijf in Brugge met haar, zijn dagen met een gouden randje.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk zo samen!
    Prachtige stad, heerlijke sfeer, wat zullen jullie genoten hebben.....
    En dan Zweden, een mooi avontuur wens haar veel succes!

    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben blij voor jullie dat jullie samen zo'n mooie dagen doorbrachten in Brugge! Ik kan me voorstellen dat je je dochter wel gaat missen, maar wat een kans! Ik wou dat ik die ook gekregen had...

    Liefs,
    Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gezellig zo samen met je dochter op pad. Kun je heerlijk aan terug denken als ze 6 maanden in Zweden zit.
    Lieve groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijke dagen hebben jullie gehad! fijn dat jullie geweest zijn, want je moet je dochter toch 6 maanden missen en dat is niet niks...super dat je een weegschaal gevonden hebt, ik heb er geen enkele gezien dit weekend...ben benieuwd naar de foto's!

    Lieve groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen