Pagina's

donderdag 7 juli 2011

zweden

Telkens weer dwalen mijn gedachten af naar Zweden...op internet zoek ik informatie over de mensen daar, het weer, B&B, goedkope vluchten, brocante winkeltjes... Waarom?



Mijn jongste dochter vertrekt heel binnenkort, dus eind augustus, naar Zweden als Erasmusstudente, gedurende 6 maanden zal ik haar moeten missen en dat vind ik verschrikkelijk. Victoria is voor mij als een zusterziel, in zovele dingen gelijken wij zo op elkaar en hebben dikwijls dezelfde smaak en ideeën.    Het was haar keuze om verder te studeren daar in Zweden vooral om haar creativiteit en kennis  bij te schaven als studente meubelontwerp.  Eerst was het nog afwachten naar de resultaten van haar  projectvoorstelling en examens, maar het eindresultaat luidde.. geslaagd and go to Sweden...




  Heel leuk voor haar, maar iets minder leuk voor mama, natuurlijk gun ik haar deze reis en werkervaring , ze zal kunnen genieten van de pure design en verfijning, ikzelf ben gek op zweedse en franse stijl weliswaar geen design maar de basis  blijft dezelfde, eenvoud, kwaliteit en stijlvol.
Ik weet het al dat ik met gemengde gevoelens en tranen in de ogen haar zal zien vertrekken, maar ...mijn man en ik hebben reeds beslist dat wij de kerstdagen zullen doorbrengen bij onze dochter ...in Zweden.  Wel een leuk vooruitzicht.


Waar zit ik mij weer zorgen over te maken !!!  Ooit heb ik dit al ervaren met mijn oudste dochter, zij vertrok voor 2 maanden naar het exotische doch vreemde Kenia en geloof me,  dat heeft mij grijze haren bezorgd.  Wat een avontuur!!!  Maar dat is een ander lang verhaal.

Mama's blijven nu éénmaal voor altijd "mama's"  !!!

12 opmerkingen:

  1. Ik kan me indenken hoe moeilijk dit voor je is.
    Maar voor je dochter is het een verrijking voor haar leven natuurlijk.
    Ach,en voor je het weet,is dat half jaar weer snel om...dus kop op.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat is zeker een hele ervaring, hoop dat ze een goede tijd daar heeft.
    voor jullie zal het best even slikken zijn.

    gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan het me heel goed voorstellen, wij zitten in hetzelfde schuitje, onze dochter vertekt in augustus naar Finland, ook als Erasmus student,ze heeft al een jaar in Belgié gestudeerd:))dat was voor ons ook al een overstap, maar nu gaan we haar wel missen hoor.
    Ik leef met je mee en wens je de laatste weken thuis veel plezier met elkaar, genieten!!!!

    Groetjes,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oei, dat is best lang. Een half jaar. Voor haar zal de tijd wel omvliegen, maar ik begrijp dat je haar vreselijk zult missen.
    Gelukkig gaan jullie haar in december bezoeken. Dat zal ze heerlijk vinden.
    Sterkte met het afscheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een geweldige ervaring voor je dochter, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je haar heel erg zal missen
    wel heel leuk dat je met Kerst daar zal zijn (ik denk gelijk aan Kerst met Linus, een dvd serie die de kinderen hier elk jaar kijken met Kerst, zo leuk hihi)
    veel succes gewenst met de voorbereidingen, en succes gewenst, jullie kunnen het!!)
    Lieve groetjes Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja Marieke, moeder ben je gewoon voor de rest van je leven. Natuurlijk gun je haar dat ze die ervaring gaat opdoen. Maar ik kan me ook zo goed voorstellen dat je haar verschrikkelijk zal missen.
    En Kerst in Zweden dat is toch wel een heel leuk vooruitzicht.

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit is idd moeilijk, maar voor haar zo mooi! ook voor jullie natuurlijk, maar het loslaten is moeilijk...je zal haar idd heel erg missen...maar met kerst daar naartoe geweldig!

    Fijn weekend!
    Lieve groet Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super ervaring voor zo'n meisje.
    Helemaal leuk toch en ook jullie kunnen de vruchten plukken van zo'n mooie ervaring. Schijnt bijzonder te zijn . Kerst daar. joh geniet er nu gewoon van half jaar is zo voorbij....X van een ook altjd bezorgde moeder en oma Leni

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heerlijk zeg. Hopelijk kan ze er lekker van genieten en heel veel ervaring opdoen. Ik ben nog geen mama dus ik niet voelen wat jij voelt, ik weet wel dat ik niet zonder mijn mama kan... Dus petje af voor je dochter dat ze deze grote stap neem. Fijne dag. Lieve groet Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Niemand vertelt dat moeder-zijn soms zo moeilijk kan zijn. Met het loslaten heb ik ook best veel moeite, maar net als jij gun je het je kinderen zo heel erg!! Het is voor je dochter een super-ervaring en jij als mama....overleeft het ook wel hoor!!!
    Heel fijn weekend,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het loslaten van de dochter is zo makkelijk gezegd. Ik kan me er wel iets bij voorstellen hoor. Maar je hebt natuurlijk wel een leuk adresje om haar op te zoeken. '
    Wel een lekkere ondernemende dames heb jij! Ik ben benieuwd wat die van mijn gaan doen...

    Lieve groet
    Alma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hoi Marieke wat leuk dat je mij gaat volgen, ik was natuurlijk ook benieuwd naar jouw blog en ga jou ook graag volgen!

    wat leuk dat je dochter naar Zweden gaat, een unieke ervaring zal dat voor haar zijn, alhoewel ik me jouw gevoel heel goed kan voorstellen.. ik zag er ook zo tegenop dat mijn dochter naar Suriname ging en de eerste weken vond ik dat ook nog heel moeilijk, maar toen ik hoorde, zag en voelde dat ze daar helemaal op haar plek zat kon ik dat veel beter loslaten en gelukkig kun je veel contact hebben via internet, zo fijn! en wat heerlijk dat jullie met kerst naar haar toe gaan, kijk daar maar naar uit!
    en je staat genoteerd voor mijn give away, heel leuk dat je meedoet:)

    heel fijn weekend,
    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen