Pagina's

zondag 31 juli 2011

monsieur Monet-iris

Een jaar of 2 geleden heb ik een cursus kunstgeschiedenis gevolgd in Mechelen, het thema was kunst of kitch en de bespreking ging over verschillende periodes en stijlen in de schilder en bouwkunst.  Wij hadden een pracht van een lerares, die zodanig haar leerstof kon brengen maar op een boeiende zelf-ontdekkende manier alsof het leek dat zij een "verhaaltje" vertelde.  En...verhaaltjes blijven je altijd bij, denk maar even aan je kindertijd!


Op het einde van deze cursus belanden wij bij het impressionisme - oorsprong ervan was in Frankrijk en dus vele franse schilders vonden hun wending in deze stijl - ook zo Claude Monet!
Deze heer schilderde vooral de landschappen en mensen in zijn streek van Giverny, waar je tot op de dag van vandaag nog zijn woning en tuin kan gaan bezichtigen - echt de moeite waard, het lijkt wel of je instapt in één van zijn vele schilderijen en je daar kan verlekkeren aan de geur en pracht die deze tuin uitstraalt.




  Elk van zijn bloemen schilderde hij op die typische manier eigen aan deze kunststroming.  Ik hou veel van zijn schilderijen en één ervan heb ik in poster aangekocht, de irissen.  Dit is een weergave uit zijn tuin van één van zijn geliefkoosde bloemen en het is gewoon prachtig.  Het geeft die luchtige en toch wel  gecompliceerde bloem terug die door de wind zachtjes meewiegt in een lucht van blauwe kleurtonaties.


Hieronder zie je deze afbeelding in onze woonkamer en ook  hoe deze prachtige kleuren deze ruimte opvult tot een sfeer van rust en intimiteit.


Bedankt monsieur Claude....


Liefs

 Marieke


10 opmerkingen:

  1. Prachtig beschreven. Ik heb ook genoten van een zo'n cursus. Het verrijkt je leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben niet zo'n kunstkenner, maar vind de schilderijen van Monet wel heel mooi. De irissen zijn inderdaad prachtig van kleur!!
    Lieve groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi hoor dat blauw .....paarse....fijne week liefs Ria...xxx.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hele mooie schilderijen, ik ken weinig of niets van kunst maar je hebt er een mooi blogje van gemaakt! mooi de irissen!!

    Lieve groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig he, ik ben ook naar Giverny geweest, zooo'n mooi herinnering is dat, ik heb er zo'n ongelooflijk mooie foto's genomen. Het huisje is ook schattig maar zijn levensverhaal is alles behalve rooskleurig he. Zo zie we dan hoe goed we het hebben ;-)

    Lieve groetjes
    Carine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het klinkt heel boeiend,en prachtige schilderijen .De jouwe staat erg mooi in je huis
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is dat toch mooi, dat je in de wereld van vroeger komt van een bekend kunstenaar.

    De blauwe Irissen is een prachtig schilderij, de koele frisse kleuren geven een uitstraling van een zommerbries in de warmte en in het schilderij zie je de beweging hiervan.

    Lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige kleuren......dat brengt het licht in je woning.......erg mooi.
    Groetjes Bianca xx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi vertelt,Marieke.
    En inderdaad,de schildereijen van Monet zijn schitterend.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb vroeger kunstgeschiedenis op school gehad toen ik voor bloemschikken aan het leren was.
    Ik vond het ook altijd erg interesant en nog, maar heb mij er nooit verder meer in verdiept.
    Maar dat stukje Frankrijk is ook erg mooi.Ik heb ook wel iets met Franrijk, dus niet alleen Italië.
    Mijn schoonmoeder was ook een francaise (helaas veel te vroeg overleden)

    Fijne dag nog,
    Liefs Dorine

    BeantwoordenVerwijderen